A Blender Institute közzétette Blender 2023-as fejlesztési ütemtervét, melyből kiderülnek a nyílt forráskódú szoftver idei legfontosabb céljai.
A jövő hónapban megjelenő Blender 3.6 projektek közé tartozik az új node alapú szimulációs framework light linking-el Cycles-ben, valamint a kísérleti fázisban álló dinamikus topológia.
A várhatóan év végén megjelenő Blender 4.0 tervezett újdonságai a Vulkan viewport renderelés, valamint az “Eevee Next” real-time renderer átalakítása.
A Brush Assets rendszert, melyet megosztható preset-ek készítésére terveztek, egy időre parkolópályára tették, a textúrázó rendszer átalakítása pedig ennél is későbbre várható.
Ez a cikk frissítése a januárban megjelent ‘Projects to Look Forward to in 2023‘ c. bejegyzésnek, ami lefedte azokat a nagyszabású funkciókat, melyeket a szoftver idei stabil verziójában szeretnének kiadni ( a márciusban megjelent Blender 3.5-ben, a Blender 3.6-ban, vagy a novemberre várt Blender 4.0-ban.)
Egy projekt már ki is lett pipálva, az új real-time Viewport Compositor első implementációját a Blender 3.5 kapta meg.
A Simulation Nodes, mely a Geometry Nodes kiterjesztése, a Blender 3.6-ban fog megjelenni.
Az UV packing rendszer lehetővé teszi, hogy kiválasszuk a használt packing shape-t, mely drámaian növeli a nagy hálók teljesítményét.
Átdolgozták a Cycles renderer-t is, így light linking és dynamic topology támogatást kapott, melyek elérhetőek a Blender 3.6 kísérleti ágaiban.
A fejlesztés alatt álló projektek közé tartozik a Vulkan-ra való átállás az OpenGL grafikus API-ról.
Az átállásnak köszönhetően - mely 2023-ra befejeződik - a Blender azon kevés DCC tool-ok közé emelkedne, mely adoptálta a Vulkan-t, a Godot and Open 3D Engine játékmotorok mellett.
Az Eevee szélesebb körű frissítése szintén folyamatban van, jelenleg aktív fejlesztés alatt áll a subsurface scattering és a volumetrikus renderelés.
Az irradiance-n baking-en Eevee-n belül még nem kezdtek el komolyabban dolgozni, és nem említik a januári bejegyzésben feltüntetett két újdonságot, a screen-space globális megvilágítást és a panorámakamerákat sem.
A rendering toolset-en kívül az aktív fejlesztés alatt álló projektek közé tartozik a Grease Pencil 3.0, a Blender storyboard és 2D animációs toolset-jének legújabb jelentős frissítése.
Van egy kezdeti tervdokumentáció az Extensions Platform-ra, amely olyan hivatalosan jóváhagyott add on-okat hozna létre, melyek közvetlenül frissíthetőek Blender-ben.
Folytatódnak a munkálatok az Animation 2025 projekt-en is, amely a Blender karakteranimációs rendszerének régóta várt frissítése.
Az elakadt projektek közé tartozik a Brush Assets, mely egy tervezett átállás brush preset-ek mentésére a .blend fájlon kívül, hogy megoszthatóak legyenek.
Eredetileg 2022-re ígérték a textúrarendenszer szélesebb körű átalakítását, beleértve a rétegzett és procedurális textúrákat, ami szintén késik.
A Blender 3.6 stabil kiadásának megjelenése június 27-re várható, a Blender 4.0 pedig 2023-ra.
A jelenlegi stabil kiadás, a Blender 3.5 elérhető Windows 8.1+, macOS 10.13+ (macOS 11.0 az Apple Silicon Mac-eken) és glibc 2.28 Linux rendszereken, beleértve az Ubuntu 18.10+ és RHEL 8.0+ megfelelőket.
Tekintsd át a 2023-ban bevezetni kívánt Blender funkciók listáját a Blender Developers blog-on.