Egy nemrégiben készült felmérés szerint minden negyedik artist véli úgy, hogy nem fizetik meg tisztességesen a munkáját. Ha te is osztozol ezen a véleményen, - vagy ha még új vagy az iparban és szükséged van némi útmutatásra -, akkor most érkezik a segítség.
Az alábbiakban a már veterán Eliott Lilly 10 gyakorlati tippet tár elénk, melyek alkalmazásával sikerülhet jobb bért kitárgyalnod.
A cikk Eliott "The Big Bad World of Concept Art for Video Games: How to Start Your Career as a Concept Artist" c. könyvén alapszik, s bár a tippek concept artist munkakörre lettek szabva, ugyanúgy vonatkoznak a többi 3D szektorra is, mint VFX, feautre animation, vagy motion design.
Egy game studio ugyanolyan üzlet, mint bármi más. A sikerhez "üzleti" gondolkodásmódra van szükség. Próbáld úgy látni magad, ahogy a studio lát téged: Milyen értékeket ad ez a jelölt a cégünkhöz? Hogyan fog nekünk több pénzt keresni? Segíthet a hatékonyabb munkában? Mielőtt tárgyalásokba kezdenél, szükséges, hogy megválaszold magadban ezeket a kérdéseket, de igazán akkor lesznek fontosak, amikor ellenajánlatot teszel.
A tárgyalás során ne vegyél semmit személyesen, és ne legyél érzelmes. A személyes körülményeidet, magánéletedet ne tedd a tárgyalás részévé.
A legtöbb céget nem befolyásolják olyan érzelmi kérelmek, mint „úgy érzem, hogy több pénzt érdemelnék” vagy „több pénzre van szükségem, hogy eltarthassam a családom”. Ezek ritkán hozzák a kívánt eredményt. Ehelyett nyugodt fejjel, szilárd tényekkel közelíts.
A legnagyobb hiba, amit tehetsz, hogy egyáltalán nem próbálsz alkudozni. A stúdióknak van egy tól-ig fizetési kerete a pozíciókra, de mivel ez tiszta üzlet, megpróbálják majd a lehető legalacsonyabb bért kínálni. Előfordul, hogy feltüntetik a fizetési sávokat az álláshirdetésekben, de a legtöbb esetben ezeket az adatokat bizalmasan kezelik.
A stúdiók (hacsak nem ragaszkodnak hozzád) ritkán fogják megadni a tartomány a felső végét, ezért ne fogadd el az első ajánlatot. Legalább 10% -al kérj többet!
Különösen igaz ez a nőkre. Az IGDA közelmúltbeli jelentése - amelyet a Gamasutra-n foglaltak össze- azt sugallja, hogy bár a belépő szintű fizetések hasonlóak a férfi és női alkalmazottak esetében, sokkal kevesebb nő éri el a magasabb kereseti sávot. A női szabadúszók is lényegesen kevesebbet keresnek, mint férfi társaik.
Amikor meghatározod a célfizetésedet, az első, hogy fenn tudd tartani a kívánt életminőséget. Összegezd a kiadásaidat, így attól függően, hogy hol élsz, be tudod lőni azt a minimumot, ami fedezi ezeket a költségeket. Ez legyen az alap limit!
Ha az ajánlat ennél magasabb, akkor könnyebben alkudozhatsz. Ha alacsonyabb, akkor jelezd, de ne mondd meg, hogy mennyivel. Hagyd, hogy a munkáltató tegyen új ajánlatot.
Be kell lőnöd a hasonló munkákért járó átlagbért. Egyes felmérések tökéletesek az ilyen jellegű infók megtalálásához. Én személy szerint a Game Developer magazint ajánlom, és bár az utolsó felmérés 2014-re nyúlik vissza (összefoglaló itt olvasható), újabb példákat találhatsz olyan webhelyeken, mint a GamesIndustry.biz és az MCV.
Ha úgy érzed, hogy birtokában vagy valami plusz képességnek is, akkor próbálj meg rákeresni olyan artistok bérére, akik hozzád hasonló kvalitásokkal rendelkeznek. Korábban olyan webhelyeken kutakodtam, mint a Glassdoor, Salary.com, vagy PayScale. Hajlamosak más-más oldalakon ugyanarról a munkáról kissé eltérő számadatokat közölni, ezért érdemes mindet végigbogarászni, hogy kapj egy zárójeles becslést.
Végül csekkold magát a céget is, hogy el tudd helyezni a piacon. A nagyobb vállalatoknak több rendelkezésre álló forrásuk lehet, mint a kisebbeknek.
Csak azután kezdj a béralkuba, miután már ajánlatot kaptál. Sokkal könnyebb úgy tárgyalni, ha már biztosan tudod, hogy a cég akar téged a fedélzeten.
Bármi is legyen a megcélzott fizetésed, közöld azt teljes magabiztossággal. Soha ne hangozzon kérdésként, mint például „Szeretnék 60.000 dollárt-t?” A bizonytalanság a hangodban azt jelzi, hogy nem is gondolod, hogy neked ennyit fizetést kellene kapnod.
Soha ne te tedd meg az első lépést. Ha megkérdezik, hogy milyen fizetésre számítasz, kérdezz vissza: "Mi a költségvetés erre a pozícióra?" Remélhetőleg magasabb, mint amire számítasz, így elkerülöd saját magad alulárazását. Ha kérik a bérigény feltüntetését, akkor hagyd üresen, vagy írd be: "Minden fair és versenyképes ajánlatot megfontolok." Előfordulhat, hogy így sem sikerül kibújnod a kérdés megválaszolása elől, úgyhogy készülj fel minél több kreatív válasszal.
Ha lehetséges, ne köteleződj el rögtön. Amikor megkapod az ajánlatot, köszönd azt meg a javaslatot tevő személynek, fejezd ki, mennyire szeretnél nekik dolgozni, majd jelezd, hogy időre van szükséged az átgondoláshoz. Így jobban átlátod majd, hogy mit is kapsz.
Köszönd meg a munkáltatónak az ajánlatot, majd fejezd ki, hogy mennyire várod, hogy nekik dolgozhass. Kezd a béralkut azzal, hogy a csapathoz való csatlakozásodat csak a kölcsönösen elfogadható fizetés akadályozza meg. Javasolj néhány ezer dollárral magasabb bért, mint amennyit valójában szeretnél.
Sok esetben az ellenajánlatra kapott első reakció az elutasítás. (Mi más is lenne? Ne feledd: ez tiszta üzlet.) Ne csüggedj le, ne mutass csalódást. Maradj profi!
Óvatosan visszakozz, indokold meg az ellenajánlatodat, emeld ki, hogy miért lenne jövedelmező a cég számára téged alkalmazni. Ha már eddig eljutottál, valószínű, hogy fel akarnak venni.
Emlékszel az első pontban részletezett üzleti kérdésekre? Itt hasznosíthatod a válaszokat. A béralku során fókuszálj azokra az értékeidre, melyeket hozzáadhatsz egy vállalathoz.
Például: "Szeretném emlékeztetni, hogy 2D és 3D szoftverekben is jártas vagyok, így az ötleteléstől kezdve a játékban való asset készítésig el tudom végezni az összes feladatot. Ez felgyorsítja a feladatok átadását és a gyártási folyamatot.
Ha például senior artist vagy, említsd meg, hogy az egyéni erőfeszítéseid hogyan járultak hozzá egy projekt sikeréhez. Emlékeztesd a potenciális munkáltatót az elnyert díjakra, vagy minden olyan figyelemreméltó projektre, amin dolgoztál.
Ha még csak új vagy az iparban, plusz pont lehet a lelkesedésed és a munkamorálod. Próbálkozz hasonlókkal, mint: „Fiatal, energikus vagyok és szenvedélyem ez a játék. Bár nem feltétlenül várom, de nincs gondom hosszú órákon át dolgozni a nehéz időszakokban sem. Kevés zavaró tényező van az életemben, és teljes mértékben el tudom kötelezni magam a projekt iránt" Valószínűleg így is görcsölni fogsz, de remélhetőleg sikerül egy kicsit magasabb bért kialkudnod.
Ez csak néhány tipp azok közül, melyeket új könyvemben, a "The Big Bad World of Concept Art for Video Games: How to Start Your Career as a Concept Artist"-ban találsz.
Mindent megtárgyalok benne, amit tudnod kell a szórakoztatóipari karrier felépítéséről és fenntartásáról. Pályakezdő artistoknak íródott, mindenre kiterjed, a portfólió felépítésének módjától a megfelelő stúdiók kiválasztásán át, a jelekig, melyeket érdemes felismerni, hogy ideje elhagyni egy kudarcot valló projektet.
Ha tetszettek ezek a tippek, látogasd meg a The Concept Art The Big Bad World weboldalát, ahol akár meg is vásárolhatod a könyvet.
Eliott Lilly szabadúszó concept artist, adjunktus és szerző. Közel egy évtizede dolgozott a videojáték-iparban, a közelmúltban pedig a Treyarch-nal dolgozott a Call of Duty: Black Ops 3-on lead concept artistként. Rendszeresen publikál karrier-tanácsokat és tutorial linkeket a blogján. Saját munkái az eliottlillyart.com oldalon tekinthetőek meg.