Igazán nagy szerencse, ha az ember kiskorától tudja “mi lesz majd, ha nagy lesz”. Ez történt a Mesharray volt diákjával, Zelenák Dáviddal is. Dávid mindig is érdeklődött a 3D animáció iránt, mégis egy kisebb kitérőt követően sikerült elhelyezkednie ebben a szakmában. Olvasd el vele készült beszélgetésünket, ha szeretnéd megtudni, hogyan alakult a karrierje a Maya Generalist tanfolyamot követően.
Gimiben programozást kezdtem tanulni, de váltottam az építészetre, mert itt tudtam jobban kiélni a kreativitásomat. Erre fókuszáltam, ezért a Debreceni Egyetem Építészmérnöki alapszakán végeztem. A szakmában töltött pár év után döntöttem úgy, hogy részt veszek a Mesharray Maya tanfolyamán 2018-ban.
Igen, mindig is a 3D érdekelt, már gyerekkoromban is a Maya 5-tel játszottam. A programot már ismertem, modellezni is tudtam, de a kiegészítő specializációkra, mint például a shaderelés és textúrázás , nem volt elég rálátásom. A tanfolyam remek lehetőség volt arra, hogy megismerjem alaposabban a szakmai környezetet is, nemcsak a programot.
Konkrétan a Mesharray-ről nem tudtam sokat, de a honlapot ismertem, és a Meshmag-et is olvastam. Igazából a képzéseket már nézegettem egy ideje, csak a döntést kellett meghoznom.
A Mesharray tanfolyamát azért választottam, mert talán online képzéssel is lehetett volna Mayát tanulni, de jó volt, hogy hagyományos iskolai kereteken belül, és barátságos környezetben tanulhattam.
Miután végeztem, egy mobiljáték-készítő céghez jelentkeztem, de seniort kerestek, úgyhogy oda nem kerültem be. Utána otthonról dolgoztam 2 évig, modellezés és apróbb munkák találtak meg.
Nemrég kerültem be egy kis animációs céghez, ami online platformokra gyárt 3D animációs tartalmakat, aminek nagyon örülök. Csak páran vagyunk, és nagyon barátságos a környezet. Itt generalist lehet az ember, több feladatkörbe is belelát, szóval változatos, és pont ezért is szeretem.
Szenvedély, illetve, hogy ez legyen az illető hobbija. Nekem is az, és nem is érzem úgy, hogy dolgozom. Ezért is váltottam anno az építészetről, mert gyerekkorom óta ez érdekelt.
Én nem sok változást tapasztaltam. Otthonról is dolgoztam már korábban, szeretek is, mert alapvetően introvertált személyiség vagyok, így nem volt nagy különbség munkavégzés szempontjából.
Éppen erre az időszakra esett a karaktermodellezés képzés is, és kellemes meglepetés volt, hogy online is meg lehetett oldani a tanfolyamot ilyen hatékonyan. Szeptemberben lesz összejövetel ezzel a csapattal, ezt már várom, mert jó lett volna bejárni, találkozni a tanfolyam alatt, de online is megoldottunk mindent.
Annyira mélyen még nem látok bele, de megrendelés szempontjából nálunk nem volt különbség. Szerintem a filmipar sínylette meg a vírust jobban, a leálló forgatások és bemutatók miatt.
Szerintem a mesterséges intelligencia tör fel, ahhoz kell majd alkalmazkodnia a szakmabelieknek. Egyre több folyamat procedurális lesz, ami annyit jelent, hogy bizonyos paramétereket megadva, pár lépésben legenerálható például egy bonyolult textúra, vagy modell. Ehhez hozzáadva egy tanuló algoritmust, akár kész karakterek is elkészíthetőek lesznek néhány mozdulattal.
Ennek van rossz oldala is, például hogy a művészi oldal kicsit kiveszik a munkálatokból, előnye viszont, hogy időt lehet vele nyerni. Főleg a nagy produkcióknál fognak ilyen technológiákat használni, úgy gondolom a költségvetés-spórolás és a gyártási idő csökkentése miatt. Szóval sok minden automatizált lesz.
Hát, mindig nézelődöm… A Mesharray-nél láttam Concept Art képzést, az még nagyon érdekel, egyszer mindenképp el szeretném végezni. Mostanában nem rajzolok sokat kézzel, és vissza szeretném ezt hozni.
Elsősorban kitartást, mert sok tanulást igényel a szakma. Minden nap kell tanulni valami újat, ha csak apróságot is, és figyelni kell az újdonságokat is a szakmában. Ezen kívül szerintem a szenvedély is elengedhetetlen, ha valaki 3D-vel akar foglalkozni.