Korábban már olvashattatok cikket Károlyról a Meshmag-en. A 2017 év végi interjú apropója két magyarországi stúdió bemutatása volt. Károly azóta sem tétlenkedett, egy kivételes munkájának köszönhetően újra rivaldafénybe került, ezért újfent megkerestük őt. A korábbi cikket itt olvashatjátok róla.
A jelenlegi interjú apropója egy néhány héttel ezelőtti neves-, világszintű esemény. Feltételezem rengeteg aktuális tartalommal találkoztatok az idei nemzetközi Star Wars napon, május 4-én. Számomra kicsit sem lenne meglepetés, ha többen felismernétek a következő rövid, de annál látványosabb kis videót, akarom mondani mesterművet!
Az ok amiért felismertétek pedig nagyon egyszerű: ezt a lenyűgöző videót a budapesti székhelyű Digic Pictures-nél compositorként helytálló Hamza Károlynak köszönhetjük! Ezen apropó okán fellelkesülve arra gondoltunk, készítünk vele újra egy rövid interjút nektek!
- Köszönöm Károly, hogy elfogadtad a felkérésünket!
- Egy kis frissítésként az első kérdésem az lenne, hogy hogyan kezdődött a pályafutásod, milyen élményeid voltak először a 3D-vel kapcsolatban?
Ha jól emlékszem 1998-ban kaptam meg az első számítógépemet. Azonban a 3D-vel először 1995-ben találkoztam. Tele volt a tv akkoriban a következő hirdetéssel “a világ első számítógép által készült animációs filmje”, ez volt a Toy Story. De ami igazán feltette a pontot az i-re, amikor Édesapám hazahozta VHS kazettán a Superman című filmet. Az volt a kedvenc jelenetem, amikor Superman megmenti Loise Lane-t, mert kizuhant a helikopterből. Annyira megfogott ez a trükk, hogy mindent meg szerettem volna tudni azzal kapcsolatban hogyan tudták ezt megvalósítani. Szerencsére kapóra jött egy sorozat, a Magyar televízión, ami a Mozivarázs nevet viselte. Amerikai sorozat volt szinkronizálva, és Hollywood vizuális effektusait mutatta be. Innentől már egyenes volt az út, hogy ez legyen a szakmám. 🙂
- Úgy tudom több Mesharray-es kurzuson is részt vettél, milyen tapasztalatokkal zárultak ezek és mit gondolsz, mennyiben járultak hozzá a jelenleg elért szakmai sikereidhez?
Így igaz! Én mindig azt mondom, hogy egy ilyen képzés mindenképp szükséges ahhoz, hogy az ember megismerje jobban a programokat, és egyáltalán képet kapjon, hogy milyen irányba specializálódjon tovább. A hosszú távú eredményesség azonban a tanulón múlik, az iskolától nagyon sok hasznos tudást szerezhet, de nagyon fontos, hogy kitartóan gyakoroljon és folyamatosan képezze magát.
-Mit tanácsolnál a jelenlegi pályakezdőknek, mi a kulcs a szakmába való bekerüléshez?
Nagyon sokat segít, ha az embernek van egy mentora, akitől tud visszajelzést kapni a munkájáról. Kitartás és rengeteg gyakorlás szükséges, hogy a programokat jól tudja kezelni, és érdemes nyomon követni a szakmai újításokat is.
- Hol dolgozol jelenleg, és milyen feladatokat látsz el?
A Digic Pictures-nél dolgozom, mint Lighting & Compositing artist.
(Lentebb a Digic Pictures egyik utóbbi munkája, amin Károly is közreműködött: )
- Mint az a legutóbbi veled készült cikkből is kiderült, a jelenlegi munkahelyeden kívül más, hasonló 3D Grafikával kapcsolatos munkahelyed is volt már. Sőt, nem kis nevekről beszélhetünk. Mondanál róluk nekünk pár szót?
2000-ben a FIXHD televízióban készítettem intrókat. 2006-2007-ig dolgoztam a Focus Fox-nál, ahol tanulhattam és dolgozhattam az akkoriban ritka, de világviszonylatban kiemelkedőnek számító Inferno/Flame finishing composit rendszeren. 2007-2016-ig a Cabbage Productions-nél dolgoztam, mint Visual Effects Supervisor és 3D generalist. Dolgoztam reklámok és filmek utómunkáján, emellett lehetőségem volt szintén Flame finishing rendszeren dolgozni és Davinci Resolve-val és Quantel-el fényelni. 2017-2019 április végéig a Mentaar/Umatik-nál dolgoztam, reklámok, filmek és már animációs filmek utómunkáján is. Jelenleg pedig full CG cinematic-okon dolgozom a Digic-nél.
- Melyik projekt/munka volt eddig a kedvenced és miért? Melyikre vagy a legbüszkébb?
Az az igazság, hogy minden feladat új és más. Az összeset szerettem, mert mindenből tanultam valamit 🙂
A Digic-nél olyan minőségű munkákban vehetek részt, ami már önmagában megtiszteltetés. De ha mindenképp kell egy kedvencet mondani, akkor a saját munkámból a Baby Yoda projektem, mert teljesen egyedül raktam össze, rendkívül összetett, rengeteg munkám volt benne.
- Hát ez abszolút érthető! Szóval, ha már itt tartunk beszéljünk picit az aktuális projektedről, amiben Baby Yodát elevenítetted meg. Milyen elhatározásból készítetted ezt a munkát?
Amikor először láttam az ILM-féle digitális Yoda-t, megfogadtam, hogy egyszer valamikor fogok animálni/létrehozni egyet én is. Az egyik dvd-n volt egy kis rejtett animáció, amiben Yoda zenére táncolt. Szenzációs volt. :))
Aztán mikor tavaly megjelent a Mandalorian sorozat és Baby Yoda meghódította a világot, akkor egyértelmű volt, hogy meg kell lovagolnom a hype-ot. A május 4-i nemzetközi Csillagok Háborúja nap, pedig kitűzte a deadline-t hozzá. 🙂
- Jól kitaláltad a dolgot, és úgy látom meg is hozta az eredményt. Mennyi ideig tartott és milyen volt rajta dolgozni?
Főállásom mellett a szabadidőmben esténként és főleg hétvégén dolgoztam rajta, kb. 5 hónapig készült. Nagyon szerettem csinálni, de közben jöttem rá, hogy kicsit túlvállaltam magam, persze akkor már mindegy volt. 🙂
Kicsit féltem a zenétől, próbáltam creative license-s zenékkel, de valahogy nem működött. Szerencsére a Youtube engedélyezte hivatalosan, így John Williams ikonikus zenéjével lett a kis történet egésszé.
(Lentebb megtekinthetitek a Baby Yoda 'Making of'-ját, mindenképp érdemes rászánni azt a másfél percet!)
- Nem mintha hang nélkül bármiben is hiányt szenvedne a videó, de azért ez is sokat dob rajta! Volt hozzá segítséged, vagy mindent teljesen egyedül készítettél? Mi az előnye és a hátránya annak, ha egyedül készítesz egy ilyen projektet?
Egyedül raktam össze az egészet. Néhány fatörzs, és kis alkatrész az megvásárolt model volt, de minden mást én csináltam. Az előnye annak ha egyedül dolgozol az, hogy senki sem szól bele abba mit csinálsz, maximálisan te irányítasz, a te fantáziádra van bízva és a te ügyességedre, hogy milyen lesz az elkészült munka. A hátránya egyértelműen az idő, sokkal hosszabb megcsinálni egy ilyen volumenű projektet, hiszen az utolsó kockáig vagy épp hangeffekt-ig mindent neked kell megcsinálni. Pl: Mókás volt a hangokat rögzíteni, amikor leesnek az edények, akkor egy műanyag tálcát dobtam a földre, amin különféle tárgyak voltak, hogy megkapjam a megfelelő hangot. A Feleségem sokat segített.:)
- Akkor ezekszerint a kisfilm még az otthoni csapatépítésben is szerepet játszott! 🙂 Hogy érzed, milyen visszhangja van a projektnek? Tetszett az embereknek? A laikusok, vagy a szakmabeliek szeretik jobban?
Nagyon pozitív fogadtatása volt. A videó feltöltését követő nap már tízezer feletti megtekintés volt, el se akartam hinni. 🙂
Úgy érzem egyformán tetszett a szakmabelieknek és a laikusoknak is. Nyilván a végtelenségig lehetne csiszolgatni, de ezeket már csak mi látjuk szakmabeliek.
- Szuper, örülök, hogy megosztottad velünk a munkával kapcsolatos élményeidet! Nemrég jártam a weboldaladon és fantasztikus videókkal találkoztam. Különösen tetszettek a mini sorozatok, ezeket pusztán hobbiból csinálod szórakoztató jelleggel, vagy más célod is van vele?
Nagyon szépen köszönöm a dicséretet! Igen, alapvetően hobbi, meg persze tanulás/gyakorlás is. Tavaly év végén kezdtem el őket, mert szerettem volna a saját elképzeléseimet megvalósítani. Mindig kitalálok valami új kihívást, próbálok magas színvonalat hozni. Mivel főállásban alkalmazott vagyok, ezek a szabadidőmben hónapokig készülnek. 🙂 Megfordult a fejemben, hogy a jövőben oktatással is foglalkoznék, ezek a videók referenciaként szolgálhatnak.
- Szerintem egy ennyire sikeres Star Wars-os anyag a portfólióban minden diáknak imponáló lesz! 🙂 Várhatunk tőled a jövőben ehhez hasonló szórakoztató és látványos munkákat?
Ó hogyne, több ötletem is van. A következő projekt már megfogalmazódott, az #AthomewithOlaf minisorozat inspirálta. Olaf főszereplésével én is készítek egy kisfilmet, nagyon szeretnék minőségben a Disney nyomdokaiba lépni. Meglátjuk, hogy sikerül. Reményeim szerint nyár végére elkészül. 🙂
- Olafot én is nagyon szeretem, elképesztően összetett karakter rengeteg potenciállal. Nagyon várjuk a következő munkádat! Mit tanácsolnál azoknak, akik hasonló projekten törik a fejüket? Mire figyeljenek majd oda leginkább?
Számítsanak arra, hogy könnyű túlvállalni magunkat, ezért mindenképp fontos az alapos tervezés és előkészület. Lehetőség szerint próbálják egyszerűsíteni a folyamatokat. Pl: Render optimalizálás, amennyire csak lehet! És ne essenek kétségbe, ha valami nem megy elsőre, nem szabad feladni! 🙂
- Korrekt tanácsnak hangzik, köszönjük! Kicsit kérdeznék a mai énedről is, milyen hobbijaid vannak, mit szoktál csinálni munkán kívül?
Lehet azt mondani, hogy a számítógép a hobbim? 🙂 A munkán kívül is sokat ülök a gép előtt, folyamatosan keresem a lehetőségeket és az újdonságokat. Pl: mindenképp szeretnék majd egy Unreal Engine alapú rövidfilmet is készíteni.
Szeretek még tőzsdei- illetve életrajzi könyveket olvasni számomra inspiráló emberekről (Stan Lee, Steve Jobs, André Kostolany, stb).
- Szerintem több olvasónk nevében is mondhatom, hogy izgatottan hangzanak a terveid! Milyen hosszútávú szakmai céljaid vannak a jövőre nézve?
Szeretném még idén letenni a Foundry Certified-Nuke instructor vizsgát. Ez egy nagy mérföldkő lenne, hogy a jövőben oktatással is foglalkozhassak. Illetve a mini short series-em is folytani fogom.
Szuper! Nagyon köszönöm, hogy válaszoltál a kérdéseinkre, és további sok sikert kívánunk neked a későbbi munkáid során! Reméljük hamarosan újabb érdekes interjú vagy cikk ötlettel kereshetünk fel Téged!
Károly projektjét egyébként több hazai és külföldi portál, illetve magazin is megosztotta, többek közt: CGChannel, vDrome, GameStar, MoziNezo, ACineMániások.
További érdekességekért és Károly látványos munkáiért látogassatok el a weboldalára, illetve az artstation profiljára!