Kelts életre bármilyen tervet 3D vizualizáció segítségével!

A 3D látványtervezés vagy vizualizáció egy igazán kreatív folyamat, amely segítségével számtalan, egyelőre csak papíron létező tervet kelthetsz életre. Ebből a cikkból megismerheted, milyen területeken használják leginkább a 3D látványtervezést, és hogyan is zajlik a tervezés folyamata.

Kiknek a munkáját segítheti a 3D látványtervezés?

Gyakorlatilag minden olyan szakmában, ahol az elképzeléseket érdemes profi módon prezentálni, hasznos, ha a szakember ért a 3D látványtervezéshez is, hiszen minél kézzelfoghatóbb és szemléletesebb módon tudja megjeleníteni a terveit, annál nagyobb az esélye, hogy elnyeri a megrendelő tetszését.

Akik munkáját leginkább segíti a 3D vizualizáció:

  • építészek,
  • belsőépítészek,
  • lakberendezők,
  • gépészek,
  • formatervezők,
  • grafikus szakemberek.

Ahogy látod, ezekben a szakmákban kifejezetten jól jön, ha egy 3D terv segíti az alkotás folyamatát. Ezzel maga a szakember is visszacsatolást kaphat, hogy hogyan is néznének ki a tervei, ha megvalósulnának, illetve könnyebb a megrendelőknek is elmagyarázni az elképzeléseket.

Hogyan használják a 3D látványtervezést?

Látványtervezés az építészetben

Az építészek, belsőépítészek számára kiváló eszköz a 3D látványtervezés, hiszen fotorealisztikus ábrázolásokat készíthetnek bármilyen külső vagy belső térről.

Tökéletesen működik kisebb és nagyobb, nyitottabb vagy zártabb terek esetében is.

Egy új otthon tervezésénél például nemcsak a belső tér apró részleteit tudják ilyen módon megmutatni, hanem akár azt is, hogyan fog árnyékot vetni az udvaron álló öreg diófa az új teraszra.

Azzal is gyakran találkozhatsz, hogy egy-egy új bevásárlóközpont, irodaház vagy akár parkok, sétányok terveit mutatják be a 3D látványtervezés eszközeivel.

Ezeknek a nagyszabású terveknek a prezentálása régen kizárólag makettek készítésével volt lehetséges, ami viszont nagyon lassú, ráadásul drága folyamat volt. Ugyan ritkán még ma is alkalmazzák ezt a módszert, de sokkal gyakoribb és kézenfekvőbb a számítógépes vizualizáció. 

Látványtervezés a belsőépítészetben

Amikor kisebb terekről, például egy új lakás terveiről beszélünk, akkor akár szobáról szobára láthatja a tulajdonos, hogyan is néz majd ki új otthona. Minden apróbb részletet ki lehet dolgozni, így a lakberendezők és belsőépítészek valósághűen tudják megmutatni elképzeléseiket.

A bútorok, kiegészítők mellett a 3D látványtervezés lehetőséget ad arra is, hogy a terek világítását előre megtervezhessük és megmutathassuk. Ez különösen hasznos, mivel a megrendelő már a tervezés folyamatában láthatja, hogy a kiválasztott világítótestek hogyan fogják megvilágítani a környezetet.

A világítás az irodák, munkaállomások tervezésekor is kiemelten fontos, hiszen itt törvény határozza meg az egyes munkafelületekre eső fény mennyiségét. Egy igazán jó szoftverből pedig ez is kiolvasható már a világítás tervezésének fázisában.

Akár munkakörnyezetről, akár egy családi otthonról van szó, a 3D látványtervezés nagy előnye, hogy gördülékenyen változtatható a terv, így ha a megrendelő bizonytalan, akkor több verziót is megnézhet, legyen szó lámpákról, padlóburkolatról vagy akár a kárpitokról. Ez a rugalmas tervezés pedig nagy segítség szakembernek és megrendelőnek egyaránt.

Látványtervezés a termékfejlesztésben

A formatervezők is látványtervek segítségével dolgozzák ki új ötleteiket, legyen szó akár egyedi bútorokról, kisebb vagy nagyobb berendezési tárgyakról. Akár egészen egyedi termékek is születhetnek, de olyan hétköznapi bútorok szemléltetéséhez is használják a látványtervezést, mint például egy gardróbszekrény bemutatása a térben, vagy a gépjárműfejlesztés.

Látványtervezés a marketing területén

Üzleti design tervezésekor, logótervek, reklámok megjelenítésekor szintén hasznos, ha segítségül hívhatjuk a 3D látványtervezést, hiszen a megrendelő számára profi módon tálalhatjuk az elképzeléseinket.

Sőt, vannak olyan ágazatok, ahol a reklámok készítéséhez egyenesen elengedhetetlen a számítógépes vizualizáció. Talán kevesen tudják, de tipikusan ilyen az autógyártás, ahol a reklámanyagokban szinte mindig CGI járművek szerepelnek, mivel hamarabb készülnek el a marketinghez szükséges anyagok - plakátok, reklámfilmek, brossúrák - mint ahogy az első működőképes autó legurulna a gyártósorról.

Gurubi Zsuzsa munkája. Olvasd el Zsuzsával készített interjúnkat is!

Hogyan zajlik a 3D látványtervezés folyamata?

Ahogyan minden tervezési folyamatnak, ennek is meghatározott szakaszai vannak:

  1. lépés: tervezés, a jó látványterv feltétele a méretek, anyagok és egyéb paraméterek pontos meghatározása.
  2. lépés: az alapok felépítése, például egy építészeti látványterv esetében a szoba modelljének elkészítése, termék esetében pedig a termék 3D formába öntése.
  3. lépés: a modellt vagy jelenetet be kell világítani, fontos a fizikailag korrekt fényforrások használata, annak ismerete.
  4. lépés: textúrázás, vagy textúrafestés. Ekkor lehelünk életet a tervbe, itt kerülnek helyükre az apróbb részletek, hiszen színt, textúrát, “anyagot” kapnak a felületek.
  5. lépés: a renderelés, amely során a program elvégzi a  látvány kiszámítását, ami lehet állókép vagy animáció.

Izgalmas folyamatnak hangzik, ugye? A végeredménye pedig egy garantáltan látványos terv, ami számos területen segíti a szakembereket az elképzeléseik és a kreativitásuk megmutatásában.

Szeretnél 3D látványtervezést tanulni?

A Mesharray 3D vizualizáció tanfolyamán pontosan a fent említett lépéseket fogod részletesen megtanulni, hogy saját magad is lélegzetelállító, realisztikus látványterveket készíthess.

Sőt, ennél tovább is mehetsz, ha igazán magával ragad a 3D látványtervezés világa.

Ugyanis már létezik a vizualizációnak egy új változata, az interaktív vizualizáció, amellyel a megrendelő - akár egy játékprogramban - gyakorlatilag bejárhatja egy virtuális sétával a tervet. De ez nem minden, nemcsak sétálhat benne, de kölcsönhatásba léphet a tárgyakkal is, megérintheti őket, ez pedig beszédesebb bármilyen képnél vagy videónál.

MEGOSZTÁS:
Meshmag