Rubesh Dávid idestova 13 éve dolgozik a reklámszakmában mint gyártásvezető, pedig eredetileg egészen más tervei voltak. A sors végül mégis olyan projektek felé sodorta, mint a Telenor reklámjai, a Szabadesés című film vagy éppen A kockásfülű nyúl legújabb epizódja. Dáviddal ezekről beszélgettünk, de azt is elmesélte, miként tudja jelenlegi munkáihoz a Mesharraynál tanultakat felhasználni.
Rubesch Dávid vagyok, 36 éves filmes gyártásvezető / line producer. 13 éve dolgozom a szakmában, főleg reklámok gyártásával foglalkozom. 2011-ben elvégeztem egy Maya kurzust és 2014-ben egy Nuke kurzust.
Igazából véletlenül adódott a filmgyártás, diákként reklámszöveg-író szerettem volna lenni.
Szüleim révén a fotózás mindig is érdekelt, egy analóg fotós tanfolyamot elvégeztem még gimnáziumban. Majd offline vágással kezdtem foglalkozni a főiskolán és első munkahelyemen.
Saját tapasztalatom, hogy lehet autodidakta módon megtanulni dolgokat, sok olyan embert ismerek, akik pl. a kompozit szoftvereket saját maguk kezdték el tanulni. De persze megkönnyíti a tanulást egy szakavatott oktató, és egy jó struktúra, ami alapján érdemes haladni.
2005 nyarán kezdtem el filmezni. A 2009/10-es válság hatására gondoltam, hogy bővítem a tudásomat, és kezdtem az utómunka felé fordulni, így jutottam a Mesharrayhez, és kezdtem náluk tanulni 3d-t.
Nagyon is sokat használom. Kezdve az árajánlatok írásánál, ahol nem kell külön köröket futnom utómunka stúdiókkal, a felvételi technikákon át az utómunkáig. Volt olyan munka ahol csak 3D termékcseréket kellett koordinálnom, vagy éppen teljesen green boxban forgatott reklámokat, de készítettem 2D rajzfilmeket is.
Szerencsére rengeteg reklámhoz volt szerencsém, talán a Telenorokat szerettem legjobban csinálni, pont azért mert a legtöbb utómunka-farnehéz volt. De volt Omnia vagy éppen Sadia, amik nagyon szépre sikeredtek. Pálfi György ’Szabadesés’ című filmjének voltam a gyártásvezetője, ami megnyerte a Karlovy Vary filmfesztivál 3 díját is (legjobb rendezés; Európai filmforgalmazók díja, valamint a zsűri külön díja). Ezen kívül a napokban adjuk le az MTVA-nak A kockásfülű nyúl legújabb epizódját. Változatlanul Marék Veronika az író, Balázs Ádám a zeneszerző (Balázs Árpád fia, aki az eredeti főcímzenét is jegyzi) Richly Zsolt konzulens, és egy fiatal Momés csapattal dolgoztam együtt ezen a fantasztikus projekten.
Teljes mértékben igyekeztünk hűek maradni az eredetihez, főleg mert az eredeti alkotógárda is segédkezett.
Első lépcső a forgatókönyv, ebből készül a story board. Ha ez meg van (vagy ezzel párhuzamosan) kezdődhet karakterek hátterek, posing layoutok elkészítése. Majd a karakterek riggelése, ezt követi az animáció. 2d animációnál 6 hét alatt végeztünk az 5 perc anyag animálásával, és kb. ugyan ennyi idő volt a kompozitálás. Közben készültek a zenei témák. Amikor ezek megvoltak, nagy szerencsémre felvettük az eleje főcím zenéjét a Pannónia Stúdióban zenészekkel. Sajnos ez manapság igen ritka dolog. A zenék általában számítógépekből kerülnek ki, ritka az eredeti hangszeres zene. Az én feladatom ebben a folyamatok koordinációja, a határidők és költségvetés betartása / betartatása volt. Valamint ha valami probléma adódott, annak a megoldása.
A reklámiparban elég nagy a harc a melóért, szóval nem nagyon van ilyen.
Épp most fejeztem be egy francia reklámot és annak utómunka koordinációját, egy Magnet bank reklámot, és mindig várom az újabb kihívásokat.
Egyértelműen a Szabadesés volt, nagyon kevés idő alatt kellett nagyon kevés pénzből filmet csinálni, és ehhez odaadó csapatmunkára volt szükség.
A családom! A munkáim közül sok, de hadd emeljek ki most kettőt: a Szabadesést a nemzetközi elismerések miatt, illetve megtiszteltetés, hogy a Kockásfülű nyúlon is dolgozhattam.
Család, van két pici gyerekem (3 és 1 évesek), néha - mikor a körülmények jól együtt állnak - a feleségemmel szörfözünk, és ha még mindig marad időm, elmegyek horgászni a haverokkal 🙂