A QuadSpinner csapata elkészítette a Gaea első kipróbálható verzióját. A terepgeneráló szoftver véletlenszerűen készíti el a tájat, de a felhasználónak rengeteg eszköz van a kezében ennek finomításához.
A QuadSpinner stúdió egy ideje dolgozik új szoftverén, amellyel a terepgenerátorok piacára szeretnének belépni. A Gaea minden olyan funkcióval rendelkezik, amely szükséges lehet a sikerhez, de egyelőre csak egy korai változata érhető el. A szoftver teljes verziója valamikor a következő negyedévben jelenhet meg. A Gaea eredetileg a World Machine GeoGlyph pluginjeként kezdte meg karrierjét, ebből fejlődött az évek során teljes értékű, önálló szoftverré. Vagy legalábbis jó úton halad felé, ugyanis még The TOR Platform néven már tavaly elérhető volt egy béta változat belőle.
A Gaea legnagyobb erőssége két működési mód vegyítésében rejlik. Bár a szoftver alapvetően véletlenszerűen és önállóan generál különféle tájakat és terepeket, ugyanakkor a felhasználónak számos eszközt ad a kezébe ezek finomításához. A felhasználók a Photoshopban megszokott módon, layerekre bontva is megalkothatják a kívánt terepet, de arra is van mód, hogy közvetlenül faragjanak azon. Van beépített eróziós technológia is, amelynek megadhatjuk azokat a pontokat, ahol működnie kell. Több ilyen zóna egymásra helyezve hatással van egymásra is, de amennyiben a végeredmény nem megfelelő, lehetőség van lépésről lépésre visszafejteni a folyamatot.
A grafikus interfész segítségével gyorsan és hatékonyan lehet dolgozni, a fejlesztők ráadásul egy a Portal játékokban látott kék és narancs portállal oldották meg a node-ok összekapcsolását. A különféle csúszkák és opciók emellett saját historyval rendelkeznek, ezáltal sokkal pontosabban és részletesebben lehet javítani az esetleges hibákat. A Gaea beépített 3d-s viewportja a Unity motorra épül. Ebben egyetlen kattintással lehet váltani a 3d-s nézet és a 2d-s ortofotó mód között. A viewport a grafikus motornak köszönhetően olyan extra funkciókkal is rendelkezik, mint a napfény által vetett árnyékok a terepen, a tükröződő vízfelület, valamint egy sor post-process effekt. Az elkészült terepet végül számos formátumba lehet exportálni. A 3d-s objektumokat OBJ, FBX és DAE formátumba, míg a 2d-s adatokat OpenEXR, RAW, HDR és PSD formátumba.
A Gaea jelenleg elsősorban a CPU-ra támaszkodik, a számítások döntő többségét a központi processzor végzi. Egyelőre mindössze néhány kísérleti node használja a GPU-t, de a távlati tervek között ezek kibővítése is szerepel. A szoftver kizárólag Windows 7-től felfelé érhető el, jelenleg nincs sem Mac OS, sem Linux változat belőle. Három kiadásban lehet hozzájutni: az Indie Edition 4K-ban maximalizálja az exportált adatok felbontását, míg a drágább Professional és Enterprise Editionök ezt nem korlátozzák, valamint más extra funkciókkal is rendelkeznek. Mindhárom kiadást olcsóbban lehet megvásárolni, amíg tart az early access szakasz.