A Blender Foundation kiadta a Blender 4.1-et, a nyílt forrású 3D szoftver legújabb verzióját VFX-es, animációs, játékfejlesztő és vizualizációs artist-ok számára.
A frissítés nem olyan jelentős mint tervezték, mivel az Eevee Next felújítását elhalasztották a Blender 4.2 megjelenéséig.
Számos DCC standard szerint azonban még egy kisebb Blender frissítés is sok újdonságot tartalmaz, ezért kiválasztottuk az öt legjelentősebb változtatást, köztük a Geometry Nodes, a Cycles és a Sequencer videószerkesztő frissítéseit.
A cikk végén található egy rövid összefoglaló a felhasználói felület és a többi toolset újdonságairól is.
A Geometry Nodes toolset-et érintő változások között az egyik legjelentősebb az új Bake node.
Cache-li a Blender node grap egy szakaszának output-ját a disk-re, javítva a komplex setup-ok interaktivitását.
Bár korábban is lehetett szimulációs zone-okban adatokat bake-lni, az új node a node graph minden részén elérhető teszi a funkciót.
A bake-lt adatoktól függően külön Bake Animation és Bake Still mode-ok állnak rendelkezésre.
Baking terén jelentős fejlesztések történtek, amelyek a szimulációs zone-okra is vonatkoznak: a folyamat ezentúl támogatja a volume-okat, megőrzi a material-okat és kisebb fájlokat generál.
A Blender 4.1 másik fontos újdonsága, az, ahogyan a szoftver eldönti, hogy a mesh melyik részét jelenítse meg hard élként, és melyiket sima felületként.
A régi Auto Smooth mesh property-t felváltotta a Geometry Nodes modifier.
Könnyebb megérteni, ha látjuk is, a fenti videó világosan bemutatja a Blender 4.0 és 4.1 közötti különbségeket.
Az új workflow nem volt túl népszerű a felhasználók körében, amit ez a hosszú thread is tanúsít a Blender Artists fórumon.
A változás azonban összhangba hozza a Blendert a többi DCC-alkalmazással, és számos előnnyel jár, többek között a külön procedurális és destruktív workflow-k megnyitását.
Ebben az összefoglalóban a CG Cookie részletesebben tárgyalja a problémát
A Cycles produkciós rendermotort érintő legfőbb változtatás, hogy a render denoising ezentúl támogatott GPU-n az Open Image Denoise (OIDN) használatakor.
Az Intel nyílt forrású denoising rendszere kezdetben CPU volt, a GPU denoising tavaly jelent meg az OIDN 2.0-ban.
A Cycles OptiX GPU denoising-al ellentétben az OIDN hardver agnosztikus, támogatja az NVIDIA, Intel és Apple Silicon processzorokat, a Blender 4.2-ben pedig AMD támogatást kapott
Viszonylag régi hardvereken is elérhető: az NVIDIA 2016-ban kiadott GeForce GTX 16xx Series kártyái is támogatottak.
A teljesítménynövekedés meglehetősen jelentős, a Blender Junkshop tesztjelenetében több mint háromszor gyorsabb zajtalanítást végez egy M2 Ultra processzorral rendelkező Mac gépen, mint CPU-n.
A kiadási jegyzékek szerint az integráció “full quality” zajtalanítást tesz elérhetővé 3D viewport-ban interaktív frame rate-el.
A Sequencer videószerkesztő számos Blender kiadásban kapott már jelentős frissítést.
Ezúttal a hisztogramot, a hullámformát és a vektortávolságokat újratervezték, hogy egy pillantással is könnyen leolvashatóak legyenek, és javult a szűrés a videók méretezésekor vagy forgatásakor.
A legjelentősebb változás azonban vitathatatlanul egyszerűen az, hogy a Sequencer gyorsabb lett.
A mögöttes feladatok, például a képátalakítás, a frame-k olvasása és írása, valamint a színkezelés felgyorsult, és a felhasználói felület 3-4x gyorsabb.
A gyakori effektek is felgyorsultak: 1.5x Gaussian Blur, 6-10x Glow effects, és 20x Wipes.
A Blender 4.1 a szoftvert más DCC-alkalmazásokkal is összhangba hozta azáltal, hogy lehetővé teszi a 3D asset-ek importálását egyszerűen az interfészre való áthúzással.
Az új File Handler API workflow 3D viewport-ban és Outliner-ben támogatott Alembic-, OBJ-, PLY-, STL- és USD-fájlok esetében, FBX-fájlok esetében azonban még nem.
Lehetőség nyílt Grease Pencil vonásokat és vector fájlokat is drag n drop-olni SVG formátumban.
Ezenkívül a PLY lett a legújabb fájlformátum, amely új C++ exportőrt kapott, így a fájlexportálás akár 3-10-x gyorsabb, mint a régi Python exportőr esetén.
A felhasználói felület számos apró, de hasznos módosítást kapott, beleértve a placeholder szöveg hozzáadását az input fiel-dekhez, megjelenítve a kívánt adat típusát.
A 3D modeling toolset-ben a görberajzolás sokat fejlődött, beleértve a NURBS-görbék közvetlen létrehozásának lehetőségét a Draw tool-al.
A Geometry Nodes gyorsabb lett, különösen az Extrude Mesh, ami hatszor is gyorsabb lehet nagy mesh-ek esetén.
Ami a riggelést illeti, a Blender 4.0-ban bevezetett csont kollekció rendszer immár hierachikus és önállóan is használható, megkönnyítve a munkát összetett projektek esetén.
A Graph Editor új Bake Channels operator-t kapott F görbék bake-léséhez, ami nagyobb kontrollt biztosít, mint a régi workflow, lehetővé téve a bake-lt időtartomány, a bake-lési kulcsok közötti intervallum és az új kulcsok interpolációs módjának megadását.
Az animált kamerákkal készített shot-okon dolgozó VFX artist-ok az aktív kamerához viszonyított motion path-eket készíthetnek.
A Point and Spot lámpák új Soft Falloff opciót kaptak, Musgrave és a Noise Texture node-kat pedig egyetlen kombinált Noise Texture node-ba egyesítetták.
A Blender 3.5-ben bemutatott új Viewport Compositor már támogatja a Blender összes compositing node-ját, valamint a dept pass-okat az Eevee és Workbencs renderelőkben.
Végül pedig, a Python frissítésre került, így a legújabb CY2024 specifikációt használja a VFX Reference Platform-hoz.
A Blender 4.1 elérhető Windows 8.1+, macOS 10.15+ (macOS 11.0 Apple Silicon Mac gépeken) és glibc 2.28+ Linux rendszerekhez. Ingyenesen letölthető.
Tekintsd meg a Blender Foundation áttekintését a Blender 4.1 új funkcióiról