Csekkold a Blender 2023-as ütemtervét 

Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a CG Channel oldalát.

A Blender Institute közzétette Blender 2023-as fejlesztési ütemtervét, melyből kiderülnek a nyílt forráskódú szoftver idei legfontosabb céljai.

A jövő hónapban megjelenő Blender 3.6 projektek közé tartozik az új node alapú szimulációs framework light linking-el Cycles-ben, valamint a kísérleti fázisban álló dinamikus topológia. 

A várhatóan év végén megjelenő Blender 4.0 tervezett újdonságai a Vulkan viewport renderelés, valamint az “Eevee Next” real-time renderer átalakítása.

A Brush Assets rendszert, melyet megosztható preset-ek készítésére terveztek, egy időre parkolópályára tették, a textúrázó rendszer átalakítása pedig ennél is későbbre várható. 

A 2023-as Blender nagyszabású funkciói

Ez a cikk frissítése a januárban megjelent ‘Projects to Look Forward to in 2023‘ c. bejegyzésnek, ami lefedte azokat a nagyszabású funkciókat, melyeket a szoftver idei stabil verziójában szeretnének kiadni ( a márciusban megjelent Blender 3.5-ben, a Blender 3.6-ban, vagy a novemberre várt Blender 4.0-ban.) 

A Blender 3.5 és 3.6 új funkciói 

Egy projekt már ki is lett pipálva, az új real-time Viewport Compositor első implementációját a Blender 3.5 kapta meg. 

A Simulation Nodes, mely a Geometry Nodes kiterjesztése, a Blender 3.6-ban fog megjelenni. 

Az UV packing rendszer lehetővé teszi, hogy kiválasszuk a használt packing shape-t, mely drámaian növeli a nagy hálók teljesítményét. 

Átdolgozták a Cycles renderer-t is, így light linking és dynamic topology támogatást kapott, melyek elérhetőek a Blender 3.6 kísérleti ágaiban. 

Fejlesztés alatt: átállás Vulkan-ra és Eevee Next-re

A fejlesztés alatt álló projektek közé tartozik a Vulkan-ra való átállás az OpenGL grafikus API-ról.

Az átállásnak köszönhetően -  mely 2023-ra befejeződik - a Blender azon kevés DCC tool-ok közé emelkedne, mely adoptálta a Vulkan-t, a Godot and Open 3D Engine játékmotorok mellett. 

Az Eevee szélesebb körű frissítése szintén folyamatban van, jelenleg aktív fejlesztés alatt áll a subsurface scattering és a volumetrikus renderelés. 

Az irradiance-n baking-en Eevee-n belül még nem kezdtek el komolyabban dolgozni,  és nem említik a januári bejegyzésben feltüntetett két újdonságot, a screen-space globális megvilágítást és a panorámakamerákat sem. 

Fejlesztés alatt: Grease Pencil 3.0, Extensions Platform és Animation 2025

A rendering toolset-en kívül az aktív fejlesztés alatt álló projektek közé tartozik a Grease Pencil 3.0, a Blender storyboard és 2D animációs toolset-jének legújabb jelentős frissítése. 

Van egy kezdeti tervdokumentáció az Extensions Platform-ra, amely olyan hivatalosan jóváhagyott add on-okat hozna létre, melyek közvetlenül frissíthetőek Blender-ben.

Folytatódnak a munkálatok az Animation 2025 projekt-en is, amely a Blender karakteranimációs rendszerének régóta várt frissítése. 

Késik a Brush Assets

Az elakadt projektek közé tartozik a Brush Assets, mely egy tervezett átállás brush preset-ek mentésére a .blend fájlon kívül, hogy megoszthatóak legyenek. 

Eredetileg 2022-re ígérték a textúrarendenszer szélesebb körű átalakítását, beleértve a rétegzett és procedurális textúrákat, ami szintén késik.

Megjelenési dátum és rendszerkövetelmények

A Blender 3.6 stabil kiadásának megjelenése június 27-re várható, a Blender 4.0 pedig 2023-ra. 

A jelenlegi stabil kiadás, a Blender 3.5 elérhető Windows 8.1+, macOS 10.13+ (macOS 11.0 az Apple Silicon Mac-eken) és glibc 2.28 Linux rendszereken, beleértve az Ubuntu 18.10+ és RHEL 8.0+ megfelelőket. 

Tekintsd át a 2023-ban bevezetni kívánt Blender funkciók listáját a Blender Developers blog-on. 

MEGOSZTÁS:
Meshmag