A Pilgway kiadta a 3DCoat 2021 ingyenes nyílt bétaverzióját. A voxel sculpting, retopó és 3D painting szoftver legújabb frissítése újraértelmezte az app felhasználói felületét, a brush engine-t, valamint a viewport renderelést.
A low-poly modellek kitbashing, illetve roughing out eljárásaira komplett új room-okat találunk az interfészen belül, a shader-ekhez és post effektekhez új node editort-t kaptunk, továbbá a görbe alapú Smart Retopo rendszer is újdonságnak számít.
A 2019-es 3DCoat 4.9 óta a 3DCoat 2021 a szoftver eddigi legnagyobb frissítése. A verzió egy ideje már fejlesztés alatt állt, eredetileg a tavalyi év végén került volna kiadásra, ám többször is elkaszálták. (néhány beágyazott videóban ezért emlegetik 3DCoat 2020 néven)
A 2021-es kiadás újraértelmezte a szoftver felhasználói felületét, ám a legfontosabb változások a felszín alatt találhatóak.
A felhasználói felület nem változott meg radikálisan, ezért kapott is pár kritikát a 3DCoat fórumokban. A user-ek a menük egyszerűsítésének és az ikonok az ikonok nagyobb szabványosításának hiányát nehezményezték.
A kezelőfelület azonban sokkal testreszabhatóbbá vált, lehetőséget adva egyéni munkaterületek vagy egész room-ok hozzáadására, illetve az object layer-ek csoportosítására és színkódolására.
Új room-ok kitbashing-re, illetve alap low poly modellek rough out-olására low-poly base models sculptoláshoz.
A kezelőfelületen két új, readymade room-t is találunk, egyet kitbashing-hez, melyet a cikk elején található videóban láthatunk, és egyet low-poly modellezéshez, melyet a fenti videó mutat be.
A KitBash room a Joint tool-ok segítésével lehető teszi az asset-ek vagy teljes scene-k rough out-olását, ezáltal elhelyezhetünk olyan asset-eket a readymade hard-surface könyvtárból mint a falak, a lépcsők, vagy csövek.
A spline object-ek külön könyvtárával lineáris formák hozhatók létre, például kerítésoszlopokok vagy drótok, vezetékek.
A Modeling room a low-poly asset-ek rough out-olására szolgál, melyek aztán feloszthatóak és sculpt-ok alapjaként használhatóak a szoftver Sculpt room-jában.
A szokásos polygon modellező tool-okat tartalmazza extrudáláson alapuló munkafolyamatot követve, valamint találunk tool-okat lofting eljáráshoz, illetve léc formák kialakításához spline-ok mentén.
Az új brush engine-l a sculpting tool-ok is kaptak egy kis ráncfelvarrást, lehetővé téve a brush-ok szélesebb körű testreszabását, többek között modifier-ek hozzáadásával.
Rendelkezésre állnak új brush-ok is a sculpt felületének smooth-olásához és élesítéséhez, valamint frissítették a meglévő ecseteket is. A fenti videó a Sharpen brush-t mutatja be.
Sajnos az online kiadási jegyzék nem egészen teljes, de a 3DCoat YouTube-csatornán számos demo videót láthatunk az egyes brush-okról.
3DCoat 4.9-ben bevezetett curves toolset és sculpt layers rendszer hivatalosan is túllépett a bétaverzión.
A Smart Retopo, egy új, curve alapuló retopológiai tool, mely hasonlít a TopoGun vagy a Blender Retopoflow add-on-ra.
A tool lehetővé teszi a nagy felbontésú sculpt-ok retopózását, azáltal, hogy ún. "guide curve-öket" rajzolunk a sculpt felületére, melyeket aztán a 3DCoat automatikusan összeköt.
A Retopo room kap egy 2D Primitives tool-t is, disc-ek, ring-ek, vagy geometriai polygonszigetek hozzáadásához. Ezentúl továbbá öt megjelenítési módból választhatunk: Wireframe, UV seams, Sharp Edges, Colored UV islands és Smoothed.
A fenti videó az új node editor tavalyi előzetese, ezentúl lehetőségünk nyílik a procedural shader-ek korrigálására, illetve ezek eredményének texture map-okba történő bake-elésére, procedural deformer-ek bake-elésére.
A node editor-al egyedi post effektek is készíthetőek renderekhez, ahogyan azt a fenti videóban is láthatjuk.
A Render room további újdonságai közé tartozik a screen space GI és reflection támogatás.
A sculpt felületéhez részleteket adhatunk azáltal, hogy egy referencia fotón keresztül festünk a felületére, ezzel bump map-et generálva.
A szoftver kezdeti támogatást nyújt egy jelenet változásainak szkriptként történő rögzítéséhez a gyakori task-ok automatizálásának érdekében.
Teljesítmény tekintve javultak a brush műveletek és a paint layer váltás, a kiadási jegyzék szerint mindkettő legalább 2x gyorsabb a 3DCoat 4.9-hez viszonyítva.
A sculpt és a paint vonások pontosan követik a felhasználó ceruzáját/egerét, még akkor is, ha a viewport frame rate-je lecsökken.
A fenti funkciók mellett egy ingyenes asset könyvtár is bevezetésre kerül, beleértve a scan-alapú PBR material-okat. A felhasználók 120 kreditet kapnak havonta, ezekkel tudják majd letölteni az asset-eket.
Az ár struktúra szempontjából is történek változások, új, alacsonyabb árú opciók közül válogathatunk. Az egyik ilyen cut-down verzió a 3DCoatTextura, mely más DCC alkalmazásokban létrehozott modellek textúrázására szolgál. 110 dollárért juthatunk hozzá.
A 3DCoat-al együtt elérhető lesz a "rent to own" opció is, így a szoftvert bérlő felhasználók bizonyos számú részlet megfizetése után öröklicencet kapnak.
A 30 napos próbaverziót a próbaidő lejárta után „tanulói módban” használhatjuk. A projekteket menthetők a 3DCoat saját .3b formátumában, és bizonyos korlátozásokkal exportálhatjuk a modelleket szabványos 3D fájlformátumokban. Ezzel a módszerrel tulajdonképpen ingyen használhatjuk tanulásra a szoftvert a Pilgway szerint.
A 3DCoat 2021 ingyenes, nyílt bétaként érhető el Windows, Linux és macOS rendszerekhez. A kereskedelmi kiadás 2021. július 12-én esedékes.
A jelenlegi stabil kiadás, a 3DCoat 4.9.74, Windows Vista +, Ubuntu 20.04+ és macOS 10.13+ rendszerekhez érhető el. Integrációs bővítmények állnak rendelkezésre más DCC eszközökhöz, beleértve a 3ds Max, a Blender, a Cinema 4D, a Maya és a ZBrush programokat.
A kereskedelmi, node locked licencek MSRP-je 379 USD, a floating licencé pedig 568 USD (+adó).
Az örök licencek ára 95 euró (kb 110 dollár), a rent to own opcióval ez hat, 19,70 eurós részletet jelent (+adó).
Olvasd el a 3DCoat 2021 új funkcióinak áttekintését a Pilgway weboldalán