Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a www.cgchannel.com-ot.
A Godot team váratlanul kiadta a nyílt forráskódú game engine legújabb frissítését, a Godot 3.3-at.
A 3.3-as verzió a 4-es kiadást megelőző kisebb frissítés, mely az új web editor-nak hála lehetővé teszi a Godot Editor futtatását bármely standard webböngészőben.
További változások közé tartozik egy új CPU lightmapper path tracing és Open Image Denoise támogatással, az OpenXR plugin VR és AR tartalmakhoz, valamint az Apple M1 Mac-ek natív támogatása. A csapat 3 további frissítést tervez kiadni a 4-es verzió megjelenése előtt.
Az argentin játékfejlesztő Okam Studio által kifejlesztet Godot az Unity nyílt forráskódú alternatívája, jelenleg számos 2D-s és 3D-s indie és mobil játékban használják.
A Godot-on zajló munka a 2014-es nyílt forráskódúvá válása után gyorsult fel, mely részben a Mozilla és a Microsoft, valamint az Epic Games és az orosz játékfejlesztő, Kefir finanszíroz.
2019-ben vált de facto nyílt forráskódú játékmotorrá, amikor a Blender eltávolította saját játékmotorját a Blender 2.80-ból, és “erősebb alternatívaként” hivatkozott a Godot-ra.
A Godot 3.3 váratlan, ám több szempontból is jelentős frissítés.
Eredetileg Godot 3.2.4-ként tervezték kiadni, mely a régóta várt Godot 4.0-át megelőző kisebb frissítés lett volna a Vulkan renderer háttérprogramjával.
Végül annyi új funkciót adtak hozzá, - köztük néhány olyat is, melyet a 4.0-hoz terveztek - hogy a fejlesztő csapat úgy döntött, 3.3-as verzióként fogják megjelentetni.
Ezentúl felváltja a 3.2-őt is mint az engine hosszútávon támogatott verziója.
A Godot 4. hivatalos megjelenése előtt legalább még egy további jelentős frissítést terveznek kiadni, Godot 3.4 néven.
A Godot 3.3 egyik legnagyobb változása a web editor, amely lehetővé teszi a Godot Editor futtatását egy szabványos webböngészőben.
Eredetileg a Godot 4.0-val tervezték kiadni, de mostanra kifejlesztették annyira, hogy a natív verzióval párhuzamosan frissüljön.
Ezenkívül kibővítették a Godot HTML5 exportáló rendszerét, amelyet böngészőalapú játékok kiadására használnak.
Az új funkciók közé tartozik a játékvezérlők és a virtuális billentyűzetek jobb támogatása, valamint a WebXR API támogatása, lehetővé téve a kompatibilis böngészőkben futó VR és AR játékok fejlesztését.
Game artistok számára fontos változás az új CPU lightmapper, mely átmenet a Godot 3.0-hoz gyorsan összerakott lightmapper és a Godot 4.0-val megjelenő GPU lightmapper között.
Elődjétől eltérően az új lightmapper támogatja a "megfelelő path tracing-et", valamint az Intel által széles körben elfogadott Open Image Denoise (OIDN) denoising rendszert, mely jobb minőségű lightmap-eket eredményez ugyanazon baking idő alatt.
Támogatott ezentúl továbbá az environment lighting bake-elése, a lightmap textúra atlassing, az objektumonkénti felbontás méretezése, a cubic filtering of lightmaps, és a bake-elt light-ok automatikus letiltása.
A Godot a legújabb CG alkalmazás, mely natív támogatást nyújt a MacBook-ok és Mac minik, valamint a hamarosan megjelenő iMac-ek M1 processzoraihoz.
A platform további változásai közé tartozik az Android App Bundle formátum támogatása és az új iOS API plugin.
Ezenkívül Linuxról Windowsra portolták az OpenXR plugint, amelyet VR játékok fejlesztésére használnak Oculus és SteamXR kompatibilis hardverekhez egyaránt.
Az FBX importer is kapott egy kis ráncfelvarrást, javult a Mayából exportált asset-ek, valamint az MP3 formátumú audio fájlok és az OGG Vorbis támogatása.
A workflow fejlesztések magukba foglalják a jelenet external változásainak automatikus észlelését, valamint azt a régóta várt lehetőséget, mellyel kivághatjuk vagy beilleszthetjük a node-kat a jelenetfában, mind a jeleneten belül, mind a jelenetek kívül.
A 3D editor, a renderelés, valamint a fizikai rendszer - melyekről a lenti linkeken többet olvashatsz - is sokat fejlődtek.
Teljesítmény szempontjából olyan strukturális változások léptek életbe, melyeknek várhatóan fel kell gyorsítaniuk a renderelést és a GodotPhysics rendszert, valamint jobb támogatást kell nyújtaniuk a multi-threading-hez.
A Godot 3.3 MIT licenc alatt érhető el 32 bites és 64 bites Windows és Linux, valamint macOS rendszerekhez.
Olvasd el Godot 3.3 új funkcióiról szóló áttekintést a Godot team blogján
Nézd meg a Godot 3.3 új funkcióinak teljes listáját az online changelog-ban