A Blender Foundation közzétette a 2021-re vonatkozó nyilvános ütemtervét, mely előzetes betekintést nyújt a nyílt forráskódú 3D-s szoftver idei évre tervezett két nagy kiadásának funkcióiba.
Folyamatosan zajlik a munka a library overrides system-en, az új geometry node-k és a Grease Pencil toolset a Blender 2.93-as verzióval várható, mely május végén kerül kiadásra.
A Blender 3.0-val - mely az év harmadik negyedévében fog megjelenni, -nagyobb strukturális változások várhatóak, köztük egy új USD importer-t valamint az animation pose library-t, továbbá átdolgozzák majd a Blender karakteranimációs tool-jait is.
Update: A Blender Foundation bemutatta a Cycles X-et, a Blender produkciós renderelőjének jelentős frissítését, mely a Cycles 3.1-el várható. További részletek IDE kattintva érhetőek el.
Habár a Blender Foundation nem párosít minden új funkcióhoz verziószámot, nagy részük "folyamatban zajló munkaként" fel van tüntetve a Blender 2.93 kiadási jegyzékében.
Ez két olyan dolgot is jelent, mely jelenleg kulcsfontosságú fejlesztési projekt az alapítvány számára: a library overrides valamint a geometry nodes system.
Mindkettő folyamatban lévő projekt, a library overrides a visual effects és animációs munkák régi proxy rendszerének lecserélése, melyet a Blender 2.81-el adtak ki 2018-ben.
A Blender 2.93-as verzió főbb változásai az override-ok automatikus újraszinkronizálása a linkelt fájlok frissítésekor, valamint az override-ok Outliner-ben történő megjelenítése.
A geometry node-k a Blender 2.92-ben debütáltak.
A 2.93-as verzióval 20 új node-t kapunk, beleértve a mesh primitíveket,a fejlettebb scattering funkciókat, valamint az új táblázatnézetet a node fák hibáinak kereséséhez.
Ezenkívül a Blender 2D animációs toolsetje, a Grease Pencil kap egy Line Art modifier-t a jelenet geometriáinak line-rendering típusú fejlesztésére, illetve egy új operátor eszközt a Grease Pencil objektumok SVG fájlba történő konvertálás segítésére.
Az ütemtervben olvashatóak a két rendermotor: a Cycles és az Evee várható frissítései is. A Blender 2.83 dokumentációjában azonban még egyiket sem említik, ezért valószínű, hogy várnunk kell még egy kicsit.
A Blender drawing backend-je támogatni fogja a Vulkan-t ,a Chronos Group’s új cross-platform grafikus és GPU computing API-ját, mely segíteni fog abban, hogy az Eevee memória-hatékonyabb legyen.
A változás valószínűleg nem fog azonnal teljesítménynövekedést eredményezni, de segít bebiztosítani a Blender jövőjét és felkészíteni a vendor specifikus platformokra.
A Cycles render API-ja nagy fejlesztést kapott egy Facebooknál dolgozó elkötelezett fejlesztőnek hála.
A Blender 3.0 további strukturális változásokat fog hozni.
Az asset management system egy új pose library-val bővült, mely integrálva lett viewport-ba és editorba is.
A pose library annak a projektnek a része, melynek célja Blender karakter-animációs pipeline-jának frissítése. A frissítés várhatóan jobb tool-ok fognak rendelkezésre állni riggeléshez, playback-hez és animáláshoz.
A munkát az Amazon Web Services jelentős adományából finanszírozzák, és az AWS kreatív igazgatója, Jason Schleifer, a DreamWorks Animation karakteranimációs részlegének korábbi vezetője felügyeli.
A Blender 3.0 egy új USD importer-el is büszkélkedhet ( az USD export a tavaly jelent meg a Blender 2.90-el), melyet az Nvidiával együtt fejlesztettek ki.
A Blender 2.93-at 2021 május 26-ra tervezik kiadni. A Blender 3.0 2021 harmadik negyedévében várható.
A szoftver nyílt forráskódú GPL licenc alatt érhető el. A jelenlegi stabil kiadás, a Blender 2.92, Windows 7+, macOS 10.13+ és Linux rendszerekhez érhető el.
Tekintsd meg a Blender idén megjelenő új funkcióinak teljes listáját a Blender 2021-es ütemtervében.