A világ legnagyobb VFX és animációs cégeinek (köztük a Pixar és a Walt Disney Animation Studios) házon belüli hajszimulációs tool-jai Scientific and Technical Academy Awards elismerésben részesültek.
Az idei Sci-Tech díjazottak közé tartoznak továbbá a két gyártássegítő szoftver, a Shotgun és az ftrack Studio, valamint az Embree fejlesztői. A díjakat a hónap során fogják átadni.
Az idei Technical Achievement Awards közül négyet az elmúlt évtized legnagyobb animációs filmjeihez használt hajszimulációs tool-ok fejlesztői kapják.
Hayley Iben, a Pixar mérnöki igazgatója elismerést kapott a stúdió Taz hajszimulációs rendszerének kidolgozásáért, Mark Meyerrel, valamint volt kollégáival, John Andersonnal és Andrew Witkinnel együtt.
Az Academy hivatalos nyilatkozata szerint a Taz egy robosztus mass-spring hajszimulációs rendszer, mely frizurák széles skálájával képes életre kelteni az animált karakterek digitális haját, egyenestől a göndör stílusokig.
A Taz használata digitális fürtök létrehozásához hamar bizonyosságot nyert, legelőször Merida hajának szimulálásához alkalmazták a 2012-es Brave-ben.
A Walt Disney Animation Studios hajszimulációs rendszerének alkotói -Kelly Ward Hammel senior szoftvermérnök, Aleka McAdams, Toby Jones, Maryann Simmons és Andy Milne - szintén elismerésben részesültek.
Az Academy kiemeli a Moana hajszimulációjához kifejlesztett elastic rod model-t és azon képességét, mely lehetővé teszi az artist-ok számára a hiperrealisztikus hajmanipulálást az erős sziluettek létrehozáshoz.”
Az Academy további díjait a két kulcsfontosságú visual effects hajszimulációs tool, az Industrial Light & Magic Haircraft csapata és a Weta Digital Synapse fejlesztői kapták.
A Haircraft-ot az ILM fejlesztette ki a 2016-os Warcraft filmhez, melynek nagy hasznát vették az orkok fonott frizuráinak elkészítéséhez - nem beszélve a mellkas, a hát és az orr szőrzetekről.
Az Academy a rendszert, amely a frizura általános formáját reprezentáló tetraéderes hálós térfogatokba ágyazott görbék segítségével szimulálja a hajat „fizikailag robusztus hajdinamikai modellként” írja le, „egyedi rugós vezérlőrendszerrel”.
A díjat szokatlan módon egyetlen személy kapta: Stephen Bowline, az ILM senior kutatómérnöke, munkáját a fenti videóban megtekintheted.
A Weta volt lead szoftverfejlesztője, és a Nuke VortechsFX folyadékszimulációs tool-okat gyártó cég alapítója Niall Ryan, valamint Christopher Sprengerrel és Gilles Daviet is elismerésben részesültek.
A Weta hajrendszere a Synapse részét képezi, az Academy „robusztus, kiszámítható és rendkívül skálázható helyzetalapú dinamikai rendszerként” írja le.
Az idei off-the-shelf tool-ok közül díjat kapott a VFX és animációs pipeline-ban használt két legfontosabb gyártáskövető tool, a Autodesk Shotgun és az ftrack ftrack Studio.
Mindkét eszköz lehetővé teszi a stúdiók számára a komplex projektek kezelését és azok gyártáskövetését, az asset-kezelő és shot-véleményezési opciók segítségével.
Az Academy-t idézve "a Shotgun segítségével sikeresen nyomon követhetőek a nagyszabású mocap-ek gyártási adatai"
A rivális ftrack Studio - melyet a Shotgun indulása után 5 évvel adtak ki 2011-ben - lehetővé teszi a „kis és nagy stúdiók számára az összetett filmes projektek kezelését."
Díjat nyertek továbbá az Embree nyílt forráskodú technológiának a fejlesztői, melyet számos off-the-shelf rendermotorban is használnak.
A nagy teljesítményű kernelek széles körben elfogadottak, hogy CPU-alapú alternatívákat kínáljanak a GPU-megjelenítési technológiákhoz, valamint integrálva vannak a V-Ray, az Unreal Engine és a Blender Cycles renderer-be is.
Az Academy szerint az Embree a "mocap renderelés elengedhetetlen kelléke"