A Blender Foundation kiadta a Blender 2.91-et, a mindenki által jól ismert nyílt forráskódú 3D szoftver legújabb verzióját.
A verzió tovább erősíti a Blender 2.8 legfontosabb jellemzőit, kibővítve a szoftver fizikailag támogatott cloth sculpting toolset-jét, valamint új módszereket kínál a volume a objektumok szerkesztésére.
Érdekes új modeling és sculpting tool-okat is kapunk, fejlődtek a bevels és Booleans eszközök; továbbá a felhasználói felület, az animációs és a szimulációs tool-ok is frissültek.
Szokás szerint most is túl hosszú a lista ahhoz, hogy minden új funkciót lefedjünk, ezért az alábbiakban összeszedtük a Blender legfontosabb tool-jait.
Amikor megjelent a Blender 2.83 a fizikailag támogatott Cloth brush sokak figyelmét felkeltette, valószínűleg nem véletlen, hogy a Marvelous Designer 10.0 is kapott egy hasonló tool-t.
Az alap cloth sculpting toolset tovább fejlődött, a Blender 2.91 esetében olyan szélesebb dinamikai rendszer felé halad, mint amilyet a ZBrush 2021-ben vezettek be az év elején.
A Cloth brush és Cloth filter mostantól támogatja a collisiont a mesh-en sculpt módban. Tehát a ruha igazodik az adott mesh formájához sculptolás közben. Ezenkívül mostantól a gravitáció globálisan alkalmazható a cloth mesh-re.
Az új Cloth Grab és Cloth Snake Hook brush-ok nagyobb cloth-szerű deformációkat tudnak létrehozni, valamint lehetővé teszik a szimulációs határok rögzítését annak megakadályozására, hogy a mesh legfontosabb részei érintettek legyenek.
Ezenkívül a Deformation Target lehetővé teszi, hogy a Pose ecset ruhaszerű effektusokat generáljon: például automatikusan ráncokat generál a karakter felsőjének ujján, annak karjainak mozgatásakor.
További új sculpting tool-ok közé tartozik a Box Trim és a Lasso Trim amelyek a box selection vagy lasso tool használatával lehetővé teszik a felhasználók számára a geometria hozzáadását vagy eltávolítását a modellről.
Továbbá arra is lehetőség nyílt, hogy kézzel rajzolt vonalakkal trimmeljük a mesh-t viewportban.
Az új Boundary ecset vonalat húz a sculpting és a hard surface modellezés között.
Ahelyett, hogy mesh közepét változtatná, a széleit deformálja, olyan módon, amelyet más tool-okkal nehéz lenne megtenni: például a 3D-s ruhák ujjainak feltűrése.
Más mode-ok kitágítják, felfújják vagy megcsavarják a mesh szélét, lehetővé téve a ráncok és trim-ek hozzáadását.
A Blender modellezési toolset egyik legfontosabb újítása hogy egyedi bevel formát hozhatunk létre az új curve segítségével. ezt korábban csak a Bevel modifier egész mesh-en való használatával tehettük meg.
A Profile görbékre és szövegekre is alkalmazhatók, ezzel új munkafolyamatokat nyitva meg logók tervezéshez.
Ezenkívül a Boolean modelling még robosztusabb lett mint eddig:
A Boolean tool és Boolean modifier is kapott Exact mode-t, amely megfelelően megbirkózik a koplanáris face-ekkel és az overlapping edge-kkel.
Az Exact mode megkönnyíti a collection-ök használatát a Boolean modellezéshez, mivel az egész collection-t egyetlen objektumként kezeli, ahelyett, hogy Boolean műveletet hajtana végre az összes objektumon.
Bár a Volume Object-et eredetileg szimulációk - más 3D-s szoftverekből történő- importálására szánták rendereléshez, a Blender 2.91-ben több mindent is tehetünk az OpenVDB asset-el.
Az új Volume to Mesh és a Mesh to Volume modifier-ek lehetővé teszik a volume-ok - mint például a felhők - geometriává alakítását, módosítását a szokásos modellező tool-ok segítségével, majd visszaalakítását újra volume-okká.
A Volume Displace modifier a volume felületét közvetlenül procedural textúrákkal helyettesíti.
Továbbá a volume-ok közvetlenül can be selected in the viewport, rather than in the Outliner.
A Blender Grah Editor és a NLA Editor munkafolyamatai is sokat fejlődtek.
Különösen az f-curve-öknek lehet mostmár meredekebb lejtése, ami megkönnyíti a gyors mozgások animálását, és minden típusú keyframe hozzáadható a meglévő görbékhez anélkül, hogy megváltoztatnák annak a shape-jét.
A szimulációs toolset is kapott néhány új funkciót, beleértve a lehetőséget, hogy to combine multiple primitive shapes to create concave collision shapes: például egy lánc szemei
A Rigid body szimulációk mostmár támogatják az egy mesh-en belüli collisiont. Például nem kell egy láncnál külön objectekre szedni a láncszemeket.
A Grease pencil, a Blender 2D-s animációs toolset-je is bővült pár szép és használható funkcióval. Új opció, hogy bedobhatunk egy 2D képet a viewportba és egy kattintással át tudjuk konvertálni Grease Pencil objektummá.
Ezenkívül a Grease Paint anyagok új Holdout opciója lehetővé teszi a meglévő stroke-ok és fill-ek egyes részeinek festését: például amikor az animációban valami a másik mögött mozog.
Az általános munkafolyamat-fejlesztéseknek hála rákereshetünk tool-okra vagy beállításokra, - beleértve az add-on-okra is - közvetlenül a Blender Property Editor-jában.
A tulajdonságkereső és a search popup is támogatja a "fuzzy matchinget", így akkor is kapunk eredményeket, ha rövidítéseket használunk, vagy elgépeltünk valamit.
Új Outliner munkafolyamat funckió többet között a modifier-ek, constrain-ek és a Grease pencil effektjeinek "drag and drop" opciója, valamint az objektumgyűjtemények egyedi színekkel történő megjelölése.
A Blender könyvtár felülírási rendszere, amely végső célja a régi proxy rendszer helyettesítése, Blender 2.81 bemutatása óta folyamatosan növekszik.
A legfrissebb kiadás módosításai között szerepel a proxy objektumok egy kattintással történő konvertálásának lehetősége.
Az Alembic exporter is számos új funckiót kapott a Blender 2.91-ben, beleértve a rejtett objektumok és az egyedi tulajdonságok támogatását, valamint az instance-k jobb kezelését.
A Blender 2.91 elérhető Windows 7+, macOS 10.13+ és Linux rendszerekhez Ingyenesen letölthető.
A Blender Foundation ismertetője a Blender 2.91 új funkcióiról.