Egy maroknyi Disney artist összefogott, hogy szabadidejüket feláldozva megható animációs rövidfilmet készítsenek a bevándorlók tapasztalatairól, ugyanazon eszközöket és munkafolyamatokat alkalmazva, mint stúdiós animációs munkáik során.
Weeds. Kevin Hudson gyönyörű, három perces rövidfilmje sok szempontból szokatlan projekt. A történet a bevándorlók tapasztalatait mutatja be, nem emberi, nem beszélő szereplőkön keresztül. Az Oscar selejtezőig eljutott kisfilm online megtekinthető a hónap végéig. A legszokatlanabb benne talán az, hogy a teljesen független short-ot a Walt Disney Animation Studio artistjai készítették, ugyanazon eszközöket és technikákat alkalmazva mint stúdiós animációs munkáik során.
Bár a téma komoly, a történet szűk környezetben játszódik. A teljes sztori két külvárosi udvaron zajlik: az egyik udvar buja és jól öntözött, a másik szikes és száraz.A hőségben hervadó pitypangtársait látva a főszereplő - akit nem neveztek meg a filmben, de alkotói „Dan” -ként emlegetnek - kitépi magát kopár szülőföldjéből és megkezdi új életét a szomszédos udvaron.
Ahhoz, hogy odaérjen, a két udvart elválasztó felhajtón kell átjutnia. A tíz láb forró beton hatalmas sivatagnak tűnik egy olyan törékeny kis gyomnak, mint Dan.
A bevándorlók tapasztalatairól szóló rövidfilm készítésének ötlete akkor fogalmazódott meg Kevin Hudson-ban, amikor maga is bevándorlóként élt Londonban, a Double Negative-nál eltöltött évei alatt.
"Kedvesek voltam velem, de minden nagyon bizonytalan volt" - mondja "Ha megszűnt volna az állásom, akkor 30 napom lett volna elhagyni az országot. Elképzeltem, milyen lehet egy olyan országban élni, ahol nem beszéled a nyelvet, vagy ahol nemtetszésüket fejezik ki azzal kapcsolatban, hogy ott vagy"
"Visszatérve az Egyesült Államokba, rengeteg bevándorló- és menekültellenes retorika lebegett körülöttem, nagyon rossz érzést keltett bennem" - teszi hozzá. - Mondanom kellett valamit, különben felrobbantam volna.
A növények metaforaként való használatának gondolata kertészkedés közben, véletlenül merült fel Hudsonban.
"Gyomlálás közben átnéztem a szomszéd, idős asszony udvarára. Mivel soha nem öntözi a gyepet minden kipusztult, kivéve néhány, a járda szélén árválkodó pitypangot. Miközben néztem őket azt gondoltam: - Nem csoda, hogy folyamatosan tele van a kertem pitypangokkal. Ha a másik udvaron élnék, én is a sajátomon szeretnék inkább lenni. Ez a pillanat ihletett meg”
„Néhány növényt virágnak tekintünk; másokat gyomnak minősítünk ”- folytatja Hudson. - De a növények csak növények. Mindegyikük gyönyörű a maga módján.”
Hudson tökéletes helyen dolgozott egy nemzetközi film elkészítéséhez.Vezető animációs stúdióként a Disney a világ minden tájáról toboroz munkatársakat. Hudson számításai szerint a Weeds-en dolgozó 55 artist (vagy legalábbis őseik) 40 különböző országban született.
A csapat néhány tagjában a történet erős rezonanciát váltott ki. Hudson visszaemlékezése szerint: „Az egyik animátor, aki részt vett a projektben Danre nézett és azt mondta: „Ez a karakter én vagyok. A szüleim Amerikába vándoroltak egy jobb élet reményében.”
A Disney belső programja lehetővé teszi a vállalati létesítmények használatát alkalmazottai számára, feltéve, hogy az ilyen munkákat szabadidejükben végzik. Ennek köszönhetően a Weeds-t ugyanazokkal a szoftverrel alkották meg, melyeket a stúdiós munkák során is használnak: Maya-t használtak a modellezéshez és az animációhoz, Houdini-t az effektekhez, Paint 3D-t a 3D-s festéshez, Hyperion-t a rendereléshez, valamint a Nuke-t a compositing-hez.
"A legszebb dolog a kollégák közti közös kapocs volt, amely összetartotta a pipeline-t" - mondja Hudson. "Amikor szabadidődben dolgozol, akkor áldásos, ha nem kell a pipeline-nal is külön foglalkozni, rengeteg időt megtakarít."
Mivel a projekt házon belüli szoftverekkel készült, Hudson csak Disney artistokat toborozhatott a munkához, ahelyett, hogy szólt volna más stúdiókban dolgozó ismerőseinek. "Áldás és kihívás is volt egyszerre" - mondja. "Kéznél voltak ezek a hihetetlenül tehetséges emberek de ha éppen le voltak foglalva más disney-s munkával, akkor megállt a projekt."
Egyes artistok pár napi/heti munkájukkal járultak hozzá a kisfilmhez, közreműködésükkel a Weeds 30 shotjánal elkészítése 18 hónapot vett igénybe.
Az a tény, hogy a Weeds-t a Disney létesítményein belül hozták létre, magas minőségi mércét állított a független short számára.
"Szeretem a Disney-t" - mondja Hudson. - Disneyland mellett nőttem fel; Szerintem fantasztikus cég. Olyasvalamit akartam alkotni, amire a Disney 100% -osan büszke lenne."
Hudson maga állította be a set-et, az ötleteket Jim Finn art director adta. Bár filmes sztenderdek alapján elég kicsi, a set megtestesíti a Disney tervezési elvét, miszerint minden kis részlet szándékosan van ott, ahol.
A ház, ahonnan Dan útnak indul, délnyugati vagy közel-keleti kialakítású; ő pedig egy manzárdtetős európai kialakítású házhoz szeretne eljutni. A hullámminták a felhajtón és a garázs ajtaján a tengerekre utalnak: Földközi-tenger, Atlanti-óceán, Floridai szoros - ezeken keresztül utaztak a menekültek a történelem során.
Még az ajtó fölötti lámpa is a Szabadság-szobrot idézi, emlékeztet a szomszédos Ellis-szigetre, amely több mint 12 millió bevándorló kapuja volt az Egyesült Államokba.
A díszlet néhány Disney-poént is tartalmaz. Pár felvétel hátterében az egyee nagyobb méreteket öltő városi terjeszkedés látható, melyet a cég egyik kevésbé dekoratív irodája után „Tujunga-iránynak” becéztek. A név a Disney egyik Easter Egg-jében is feltűnik, pontosabban a Zootópia egyik utcatábláján. Ezzel szemben a zöld külvárosi csodaország a szemközti oldalon a „Spielbergland”.
Hudson maga is felelős volt Dan modellezéséért. Azzal az érdekes problémával nézett szembe hogy Dan-nek igazi növénynek kellett lennie; de képesnek kellett lennie az emberi érzelmek közvetítésére.
Mivel nincs arca, a testbeszédével kell mutatnia, hogy mit érez”- mondja Hudson. „Olyan karakterre volt szükségünk, aminek láthatjuk a gondolatait; aminek álmai vannak arról, hogy mit akar kezdeni az életével.
A végső design egyensúlyba hozta ezt a két igényt. Bár Dan levelei a szár tövéből fakadnak, görbülnek, hogy karokként is értelmezhetőek legyenek. A hátsó levél hátizsákként funkcionál, míg a mellső levél segít továbbadni az érzelmeket. Azokban a jelenetekben, melyekben Dan kiszakítja magát a földből, egy villa alakú gyökér viselkedik lábakként.
Az alap asset-ek elkészülte után Hudson felkérte a Disney layout supervisor-át, Jean-Christophe Poulain-t, hogy segítsen működő animatic-cá változtatni a generalizált concept-et. Mivel nem volt párbeszéd, Poulain kamerás felvételeket készített Hudsonról, aki Dan szerepét játszotta.
"Hirtelen volt egy működő filmünk" - emlékezik vissza Hudson. „Remek eszköz volt ahhoz, hogy megmutassuk az embereknek: komolyan gondoljuk. Kezdő rendezőként az egyik legnehezebb dolog meggyőzni az embereket arról, hogy érdemes neked segíteniük."
Az egyik ember, akit Hudson meggyőzött arról, a Disney társproducere, Brad Simonsen volt, akivel a Big Hero 6-on és a Zootopia-n dolgozott együtt. Simonsen kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy más művészeket vonzzon a projektbe, nevezetesen Hyun-min Lee-t animációs supervisor-t.
"A stúdió nem segít neked az emberek toborzásában" - mutat rá Simonsen. Érdeklődhetsz az artist managarek-nél, akik vezetik az osztályokat, ők megmondják, hogy kik állnak rendelkezésre. Egy független projekt esetében a válaszuk annyi, hogy "Bocsi, toborozz magad"
Dan’s animációs rig-jét Joy Johnson character TD készítette, aki VES díjat nyert a Frozen Elsa munkájáért. Dan teljesen más típusú karakter. A lábai egy viszonylag hagyományos IK rig alapjain nyugodnak, viszont a karokat egy öt pontból álló IK spline építi föl, ami nem tartalmaz kezeket.. „Arcát” két sugárvirág és két csészelevél alkotja, amelyek egymástól függetlenül tudnak pózolni.
"Amikor Joy először megmutatta nekem a riget, azt mondtam:" Oké, egy kicsit aggódom"- emlékezik vissza Hudson. - De aztán az animátoroknak hála Dan hirtelen életre kelt. Ott volt a kis pitypangod, aki gondolkodott és érzelmeket keltett.
A Weeds-ben megtévesztően sok effekt-animáció is található: a legnyilvánvalóbb a spielberglandi gyep permetezői, kölcsönhatások a vízcseppek és a talaj között, gőzfúvások amikor Dan gyökerei megérintik a forró betont, és hőtorzulások. Ezeket ugyanazokkal a beállításokkal hozták létre, amelyet a Disney a Moana-nál használt, a volumetrikus effekteket kirenderelték a torzítási térkép készítéséhez a kompozitáláshoz.
"Nagy előny volt, hogy a pipeline előre be volt állítva" - mondja Hendrik Panz effekt animátor - aki számos kulcsfontosságú shot-on dolgozott, majd végül pedig a projekt általános VFX tanácsadója lett.
Panz abban is fontos szerepet játszott, hogy meggyőzze Hudsont, hogy egy tényleges hajrendszert használjon Dan szárán, ahelyett, hogy átlátszó map card-okkal hamisítaná a hatást: ez nagyban javította azt, ahogyan a kis szőrök reagálnak a jelenet megvilágítására.
"Artistként nagyon könnyű beleragadni a kis buborékodban, és meggyőzni magad arról, hogy jó, amit csinálsz" - mondja Hudson. „Néha jó, ha valaki kipukkassza ezt a buborékot - különösen, ha ez a valaki 190 centi, kétszázkilós német - és azt mondja:„ Ez baromsáh. Csináld újra."
Hudson maga felelt lightning nagy részéért. A shot összesen 14 lámpát használ, beleértve a különálló napfényeket is, melyek Dan arcát és testét világítják meg - biztosítva, hogy arca elég fényt kapjon, anélkül, hogy megváltozna az árnyékok dőlésszöge - és több Quad Lights-ot a jelenet árnyékolásához és festéséhez. Utóbbiak generálják a perem lightning effekt-jeit, valamint utánozzák az úttestről a környező felületekre pattanó fény hatását. A vízhez még háttérvilágítás is kapcsolódik, varázslatos fényt kölcsönözve neki.
A Weeds-t a Disney saját, házon belüli renderfarmján renderelték, főleg hétvégéken. "Szombatonként korán keltem. A legtöbb munka, melyet mások sorba állítottak pénteken ekkorra elkészültek, így elindíthattam a saját renderelésemet ”- emlékezik vissza Hudson. - Vasárnap reggelre láttam, az eredményeket, és dolgozhattam tovább azon, ami újrarenderelést igényelt. Hétfőre sikerült elkészítenem egy új verziót, és elkészülni vele.
Az utolsó simítás a kotta volt, amelyen - az egyetlen nem Disney alkalmazott - Dale Turner zeneszerző dolgozott. Hogy kielégítse Hudson „organikus, akusztikus” hangzások iránti vágyát, Turner először a hagyományos gitárral próbálkozott, majd kisebb unokatestvére, a charangó mellett döntött. Közülük egyiket éppen Bolíviából küldték. "Amikor megérkezett, azt gondoltam: "Nos, ez is kivándorolt az Egyesült Államokba"- mondja Turner. - Olyan volt, mint a saját kis bevándorlója.
A Weeds kvalifikálta magát a jövő évi (2018) Oscar-díjra, és jelenleg a fordulóköröket futja - a filmet megtekintheted online a hónap végéig.
Hudson az elkészült rövidfilm minőségét a Disney ösztönző együttműködési munkakultúrájának tulajdonítja, amelyben bármely művész visszajelzést adhat a projekt bármely részéről.
"A Disney emberei értik a filmek nyelvét; megértik, mitől jó egy film. Láttam, hogy a projekt egyre csak emelkedik, ahogy az emberek hozzájárultak ötleteikkel és részt vettek a készítésében."
Mivel a Weeds az első projekt, mely teljes egészében a stúdió független filmkészítési programja alatt készült el, Hudson reméli, hogy a Weeds inspirálja a többi Disney művészet a saját short-juk elkészítésére. "Amióta befejeztük a filmet, körülbelül hat másik ember beszélt velem arról, hogy ír egy shortot, és mostanra be is nyújtották a szükséges papírokat" - mondja. „Ez hihetetlenül inspiráló számomra. Bebizonyítottam, hogy meg lehet csinálni: most mások is képesek lesznek rá, akár még sokkal jobban.
Hudson remélni, hogy a Weeds-t egy olyan szervezetnek adományozhatja, amely felhasználhatja azt arra, hogy felhívja a figyelmet a bevándorlók előtt álló kihívásokra: 'A short-oknak rövid az életük. mutat rá. "Fantasztikus célja lenne, ha más emberek megsegítésére használnák"
"Az animáció erőteljes közeg az empátia kialakításához" - zárja. „Ha elérjük, hogy az emberek máshogy érezzenek, akkor azt is elérhetjük, hogy másképp gondolkozzanak. Így megváltoztathatjuk a világot"