Míg a koronavírus második hullámára készülünk, sokakban felmerülhet a kérdés, hogy a 3D grafika, animáció és vizuális effektek kölönféle iparágait hogyan érintették az elmúlt pár hónap eseményei. Mire számíthatnak a filmes utómunkával vagy videojáték fejlesztéssel foglalkozó szakemberek? Olvasd tovább, ha szeretnéd megtudni, milyen hatással volt a pandémia a különféle 3D vizualizációs iparágakra. Azt is megtudhatod, hogy az előrejelzések szerint mire számíthatunk a közeljövőben! A teljes kép megismeréséért 3 volt Mesharray diákkal is interjút készítettünk - vajon őket hogy érintette a válság?
A koronavírus járvány kétség kívül a gazdaság minden szereplőjén nyomot hagyott - ki nyertesként, ki vesztesként került ki az adott helyzetből. Rövid öszefoglalónkból megtudhatod, milyen hatással volt a vírus a film-, a játék- és az építőipar szereplőire. A nagy kérdés: melyikük került ki nyertesként a válságból?
A világjárvány miatt hozott szigorú szabályozásokat eddig kétségtelenül a filmipar sínylette meg a legjobban. Sok nagy produkció került parkolópályára, forgatások álltak le hónapokra, emellett a mozibezárások következtében nem egy várva várt blockbuster premierje került halasztásra. Sok film pedig még a mozipremier előtt valamelyik online filmszolgáltató platform kínálatában kötött ki.
Szerencsére országos és globális szinten is történnek erőfeszítések az ipar megsegítésére - ezzel egy időben egyre több mozi nyitja meg kapuit, és sorra jönnek a hírek, hogy újra felállnak a produkciók stábjai.
Habár jelenleg jóval kevesebb kamera forog, mint korábban, a háttérben tovább folynak a munkálatok. A filmes utómunkával foglalkozókat kevésbé érinti a pár hónapos leállás, hiszen az utómunka folyamatok sokszor hónapokat vesznek igénybe a forgatást követően. A home office sem probléma, hiszen a technika lehetővé tette, hogy a VFX stúdiók viszonylag gyorsan átálljanak az otthoni munkavégzésre.
Összességében a mérleget nézve a filmipar sem tejes vereséggel viseli a válságot. Az olyan on demand szolgáltatók, mint a Netflix, az Amazon Prime Video vagy a Hulu, eddig soha nem látott mértékű növekedést tapasztaltak. A Netflix adatai szerint az év első három hónapjában 16 millió új fiókot regisztráltak - közel kétszer annyit, mint amennyit 2019 utolsó hónapjaiban. A következő egy-két évben kiderül, ezek a szolgáltatók mennyire tudják kielégíteni a fogyasztók megnövekedett igényeit.
És mit hoz a jövő a filmiparban? Nehéz jóslatokba bocsátkozni, de a jelek szerint az elmúlt időszak eseményei meggyorsíthatják a teljes egészében virtuális filmkészítés eljövetelét. A virtuális produkciókban a rendezőtől elkezdve az egész stáb digitális eszközök segítségével előzetesen jeleníthetek meg különféle karaktereket, animációkat és környezeteket, amibe belehelyezhetik a valós forgatás karaktereit és eszközeit.
A virtuális produkciók legmagasabb szintje a teljesen valós idejű gyártás lesz, minek során a digitális és valós elemek real time hozzák létre a végső felvételeket. Ezen a szinten a mai értelemben vett filmes utómunka megszűnik, hiszen az gyakorlatilag élesben, a forgatás során megtörténik.
Ez az előremutató technológia segíthet egy koronavírushoz hasonló helyzet áthidalásában - nem lesz szükség klasszikus forgatási helyszínekre, díszletekre és az egész stáb távolról, virtuálisan végezheti a munkáját. Már csak idő kérdése, hogy a filmipar mikor jut el erre a szintre.
Olvasd el a Mesharray volt diákjával, Jankov Mátéval készült interjúnkat, ha szeretnél többet megtudni arról, mire számíthatnak a filmipar VFX szakemberei.
Habár elsőre nem a 3D grafika jut róla eszünkbe, de az építőiparról sem feledkezhetünk meg - számos területén mindennap használt eszköz a 3D vizualizáció, így ezt az iparágat is számításba kell vennünk.
Általánosságban elmondható, hogy lakossági szinten visszaesett az építkezések és lakásfelújítások száma. Ennek hátterében az emberek tudatosabb pénzgazdálkodása és az erőforrások hiánya állhat. Azonban a legfrissebb adatok szerint hazánkban a nagy beruházások, ingatlanfejlesztések nem álltak meg.
Ezt megerősítik Kovács Balázs, a Mesharray volt diákjának tapasztalatai. Balázs jelenleg építészeti látványtervezőként dolgozik Magyarország egyik legnagyobb építőipari cégénél - olvasd el vele készült interjúnkat, ha szeretnél többet megtudni arról, hogy látványtervezőként az építőiparban hogyan élte meg a világjárványt.
Habár a kijárási korlátozások, karanténok szigorúsága országonként eltérő, az elmondható, hogy az elmúlt pár hónapban az emberek nagy átlagban jóval több időt töltöttek otthonaikban. Akár a home office, akár egy esetleges “kényszerpihenő”, vagy az állás elvesztése áll a háttérben, az emberek átlagban jóval több időt töltöttek a számítógépeik vagy a mobiljuk képernyője elé ragadva.
Ez jelentősen érzékelhető a játékiparban, különösen a mobilos játékok piacán. Szerencsére a mai mobiltelefonok mellett számítógép nélkül is élvezhetjük a jó minőségű játékokat. Amellett, hogy az otthonunk bármely pontjáról belevethetjük magunkat a mobiljátékokba, kétségtelen, hogy a jelenlegi stresszes időszakról is segítenek elterelni a figyelmünket. Ezt jól mutatja az App Store-ban és a Google Play-en is jelentősen megnövekedett mobiljáték-letöltések száma.
A játékipar a filmiparral szemben gyorsan tudott reagálni a megváltozott fogyasztói szokásokra és a megnövekedett igényre. A stúdiók egy része home office-ra váltott, és a filmforgatásokkal ellentétben a legtöbb játék elkészítése az első munkafázistól egészen az utolsóig megvalósítható a négy fal között. Olvasd el Zelenák Dáviddal készült beszélgetésünket, ha szeretnél többet megtudni a mobiljáték-feljelsztők mindennapjairól!
Bárhogyan is alakulnak a következő hónapok, az egyértelmű, hogy a 3D vizualizációval és animációval foglalkozó szakemberek munkájára továbbra is szükség van. Az iparban jártasak számára egyértelmű, hogy az új technológiák és szoftverek folyamatos tanulásra adnak okot, ami elengedhetetlen a magas minőségű munkához. Talán ez a szuperképesség az, ami megkönnyítheti számukra a könnyű alkalmazkodást, bármit is hozzon a jövő.