A sikeres utómunkához elengedhetetlen az alapos tervezés. Ebben a cikkben 10 tippet kapunk Julia Kergulen-től, a Mathetmatic VFX producerétől, a visual effects projektek zavartalan menedzseléséhez. A következőkben őt idézzük.
„Ebben a cikkben a visual effects projektek irányításához adok tanácsokat. 10 éve dolgozom a szakmában, tapasztalataimat innen szereztem, beleértve jelenleg betöltött szerepemet a díjnyertes Mathematic stúdióban, ahol posztprodukciós szupervízorként és VFX producerként dolgozom.
Noha a párizsi Mathematic stúdió a reklámokról és zenepromokról a legismertebb, a tanácsok minden olyan projektre vonatkozhatnak, melyek megkövetelik az utómunka összehangolt koordinálását, filmektől a rövidfilmekig és hallgatói munkákig egyaránt.
Néhány tipp kifejezetten visual effects specifikus, de sok alapelv átvonatkoztatható animációra és motion design-ra is.
A VFX producer szorosan együttműködik a VFX szupervízorral. Irányítja a teljes gyártási folyamat visual effects részét, meghatározza projekthez szükséges forrásokat, valamint részt vesz a művészek és a személyzet kiválasztásában. A szerepe három részre bontható: Forgatás előtti-, közben-, és utáni részre.
A VFX producer először összegzi a rendező, valamint a kreatív team elképzeléseit a projektről; elolvassa, majd elemzi forgatókönyvet, a rendelkezésre álló idő és költségvetés alapján megbecsüli a munka elvégzéséhez szükséges forrásokat, ideértve a személyzeti és technikai feltételeket a lehető legjobb végeredmény érdekében.
A VFX producer a szupervízor segítségével biztosítja, hogy a művészek rendelkezésére álljon minden olyan eszköz, melyre szükségük van az utómunka során. Fontos, hogy VFX producer és a szupervízor szorosan együttműködjön, ezáltal tudják figyelmeztetni a produkciós csapatot, hogy bármilyen módosítás, mely ennél a lépésnél történik, befolyásolja az előre meghatározott ütemtervet, a költségvetést, valamint a munka minőségét.
Feltételezve, hogy a forgatás során minden jól ment, és mindenki követte a forgatókönyvet -vagy legalábbis a felvétel alatt tett módosítások nem befolyásolták az utómunkát – a VFX producer monitorozza a VFX munkák folyamatát, betartatja az eredeti ütemtervet, valamint közvetít a rendező és a művészek között.
Egy jó VFX producernek ki kell állnia önmagáért, miközben meghallgatja ügyfelei és a velük dolgozó művészek aggodalmait és igényeit.
A projekt végleges elfogadásáról az ügyfél dönt, így az idő és energia pazarlás elkerülése érdekében fontos, hogy pontosan meghatározzuk, mi az, amit az ügyfél szeretne. Ez minimum annyit jelent, hogy egyeztetünk a rendezővel és a kreatív teammel, áttekintjük a forgatókönyvet és a storyboardot. Más referenciaanyagoknak - kellékek, hangulatképek, tesztanimációk, fény- és szín referenciák, s így tovább – szintén örülünk, mert segítségükkel számításba tudunk venni minden olyan dolgot, melyek befolyásolhatják a későbbi munkát.
Ezután megkezdhetjük a projekt tervezését. A storyboard alapján elkészített boardmatic ad egy durva vázlatot a rendezőnek az egyes jelenetek időzítéséről, arról, hogy hogyan lesznek kontextusba helyezve, illetve a kamerák mozgásáról.
Ezen kívül elősegíti az alapötlet szemléltetését az ügyfél számára, és áttekintést ad minden résztvevőnek a végső eredményről, melyet el szeretnénk érni.
Az animatic végleges jóváhagyása nélkül ne lépjünk tovább. Ha az ügyfél e nélkül erőlteti a munka elkezdését, magyarázzuk el neki, hogy ez később extra költségeket és késést jelenthet. A CG használatakor nem egyszerű módosítani az elkészült munkát, így gyakran azt jelenti, hogy az egészet újra kell dolgozni.
Ha az ügyfél korábban már dolgozott CG-vel, akkor is szeretem emlékeztetni őket a posztprodukciós munkák sorrendjére, s arra, hogy melyek azok a lépcsőfokok, ahonnan már lehetetlen utólag módosítgatni; modellezés, majd riggelés és animálás, lookdev majd bevilágítás, aztán renderelés és utómunka.
Ennek az elmulasztása az ügyféllel ápolt jó kapcsolat romlásához, valamint költségvetési problémákhoz vezethet.
A projekttől függően, az előkészítés egy hetet, de akár hónapokat is igénybe vehet. Az ütemtervet általában a határidő és a projektre szánt összeg határozza meg.
Egy tapasztalt visual effects artist nagyban segít neked belőni a megfelelő munkaidőt és elkerülni a költségvetési problémákat. Minél több shotot filmeztek, annál fontosabb egy ilyen személy jelenléte.
Az ideális szupervízor az a személy, aki nemcsak besegít a munkában, de kimondja majd a végszót a vizuális effektek gyártása közben is, ha oda kerül a sor. Nekik kell legjobban beleásni magukat a munkába, hogy ezáltal a képességeikhez mért tanácsokkal láthassanak el mindenkit.
Mindent, amit lehetséges, valósítsunk meg felvétel alatt, mert élethűbb, olcsóbb, s gyorsabb, mint ha utómunkával bíbelődnénk. Győződjünk meg arról, hogy minden oda nem illő dolog, kábelek, táblák, eltávolításra kerültek.
Ha a produkció komplex visual effectet igényel, a szupervízor készítsen referenciafotókat. Még az okostelefonnal készített fotók is jobbak, mint a semmi. Digitális hátterek készítésében segít, ha rendelkezünk olyan fotókkal, melyek segítségünkre lehetnek később; környező táj, ég, fű, sziklák…stb Abban az esetben, ha markeret kell használni, készíts képeket a felhelyezésük előtt. Ez hasznos lesz, amikor az utómunka során el kell távolítani őket.
Még két fontos dolog; vigyázni kell, hogy a stáb tagjainak árnyékai ne zavarjanak bele a jelentbe, ne tükröződjenek az ablakokban, tükrökben, egyéb felületeken. Segít, ha minden jelenetről készítünk fényképeket, emlékeztetőül, hogy milyen ruhákat viseltek a színészek, hol helyeztük el a kellékeket…stb
A művészek száma, és a munkamegosztás az adott projekttől függ.
Az olyan hosszú határidejű projekteknél mint a dokumentum vagy mozifilmek, gyakori, hogy olyan művészek között osztjuk meg a munkát, akik egy-egy területre specializálódtak; concept art, modellezés, lookdev, riggelés, animáció, textúrázás, szőr és ruha szimuláció, egyéb effektek, lightning és renderelés, compositing, matte painting…stb
Ha szoros a határidő, vagy alacsony a költségvetés, érdemes egy 3D generalistát megbízni, és csak a nagyon specifikus munkákra, mint például szimuláció, felvenni más művészt.
Minél rövidebb a határidő és komplexebb a VFX munka, annál tapasztaltabb művészre lesz szükség.
Ha csak pár hónapig tart a projekt, érdemes junior művészeket alkalmazni a kevésbé fontosabb munkákhoz, akiket a department leadje felügyel. Az, hogy valaki junior, csak annyit jelent, hogy tapasztalatlan, nem azt, hogy béna. A junior művészek szupervíziójára fordított idő fejleszti képességeiket, s elősegíti későbbi karrierjüket.
Nincs pontos képlet a művészek számának meghatározására. A fő tényező a munka komplexitása és a rendelkezése álló idő.
A VFX szupervízorral együtt elemzem a rendező jegyzeteit és az ütemtervet, ezeket összevetem a rendelkezésre álló művészek profiljaival.
Habár ez projektenként változó, azzal számolok, hogy egy művész kb két hetet dolgozik egy karakteren, - részletesebb, vagy realisztikusabb munkák ennél jóval több időt is igénybe vehetnek – vagy naponta 10 mp animációt tud leadni.
Ne felejtsük el, hogy a junior művészek lassabban dolgoznak, mint senior kollégáik- általában úgy másfél-háromszor több időre van szükségük egy feladat megfelelő elvégzéséhez.
Légy tisztában a projekt aktuális állapotával.
Kiemelten fontos az is, hogy megállás nélkül naprakész legyél minden nap, ne kerülje el semmi a figyelmed a jelenetekkel kapcsolatban.
Közvetlenül az emberekkel beszélj! Lehet, hogy a munkához gépeket használunk, de akkor is emberek vagyunk. Még akkor is, ha olyan production-tracking szoftvereket a használsz mint a Shotgun vagy Frame.io, fontos, hogy kommunikálj a VFX szupervízorral vagy a department leadjével arról, hogy mi készült el és mi nem.
A projekt rossz irányba való haladásának legnagyobb figyelmeztető jele az, amikor az ügynökség, a rendező és az ügyfél álláspontja különbözik az elvégezendő feladatokról, de figyeljük oda a folyamatosan visszadobott munkákra is.
Az artistok könnyen elakadnak és elvesztik motivációjukat, ha ugyanazon a taskon kell dolgozniuk napokon keresztül. Ha holtpontra kerül a projekt, jegeljük addig, amíg nem kapunk határozott iránymutatást.
Ahelyett, hogy időt és energiát pazarolnánk az ellentmondásos ötletekre, ültessünk mindenkit egy asztalhoz, s kössünk olyan kompromisszumot, amely mindenkit kielégít.
A felvétel után meg kell kapnod az EDL-t, mely tartalmazza az összes szükséges hosszúságokat, transzkódokat, valamint kamerajelentést.
A kamerajelentés nyomon követi a fényképezőgép lencséit és az egyes felvételeknél használt beállításokat: ez elengedhetetlen amikor a fizikai kamera mozgását és beállításait a virtuális kamerára szeretnénk leképezni.
Az automatikus jelentések tartalmazzák a szükséges információk egy részét, de nem teljesek, ezért a szupervízornak minden fontos információt fel kell jegyeznie a felvétel alatt.
Ezek a következők lehetnek:
Ezen információk alapján valaki készít egy listát a VFX-es jelenetekről. Ebben szerepelnek feljegyzések arról, hogy hogyan kell kinézniük az effekteknek, plusz ‘timecode’-okat az anyagok megfelelő hosszáról.
Ez lehet Shotgunban, vagy egy egyszerű táblázatban, s az alábbi információkat kell, hogy tartalmazza:
A posztprodukció során a rendező látni szeretné, hogy mennek a dolgok, és megjegyzéseket fűzhet a folyamatban lévő munkákhoz.
Ennek következményeképp érdemes létrehozni úgynevezett “daily”-ket, hogy láthassuk a legutóbbi verzióját mindenki munkájának.
Rengeteg olyan szoftver érhető el, amelyeket kifejezetten a “daily”-k áttekintésére terveztek. Általában ezek biztonságos webes streaming szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik a csapat távoli munkáját. Ilyenek például a Frame.io, a ZedDrive, a DAX Production Cloud, a PIX és a COPRA. Válasszunk olyan platformot, amely megfelel az igényeinknek és a költségvetésnek: ha kis csapatról van szó, egy egyszerű megosztott Google Sheet is képes ellátni a feladatot.
Sokkal kényelmesebb handle-ökkel dolgozni - néhány extra képkocka minden jelenet előtt és után ami a látható jelenetrészben nem szerepel – amik azt a célt szolgálják, hogy a jelenetek megvágásában legyen egy kis szabadságod, akár több-, akár kevesebb részt be tudj vágni egy adott jelenetrészből. Viszont ezekhez az extra framek-hez is szükség van 3D tracking-ra, rotoscoping-ra, letisztázásra, feldolgozásra, és még sok mindenre amire alapból szükséged van egy jelenet során mielőtt munkába tudsz vele állni.
Ennek következményeképp előnyös, ha a handle-k hosszát az adott jelenet komplexitásához mérten adod meg. Ha csak színekkel kapcsolatos utómunka lesz a feladat, megengedhetsz akár 25 képkockát is egy-egy jelenet előtt, viszont ha egy komplex és cseles jeleneten dolgozol, hálás leszel, ha csak 5-öt állítottál be.
Még akkor is, ha egyedül vagy visual effectes, nem te dolgozol egyedül a projektben, szóval a fájlok, amiket elküldesz, legyenek rendszerezve. Ugyanazon nómenklatúra használata minden munkánál segítséget nyújt a fájlok későbbi megtalálásában.
Például itt van egy lehetséges fájlnevezési módszer:
DISNEY_Xmas_45s_EDIT_v03_H264_2019_05_22
Brand_NameOfProject_duration_StageOfProduction_version_Settings_dateYYYY_MM_DD
Ezenkívül minden egyes fájl kimentésekor a következő információkat kérjük, hogy szerepeljen a felvételen:
Tudom, hogy ez zavarja videó asszisztenseket, de nagyon szigorúan betartatom ezt a szabályt. Akár hiszed, akár sem, rengetegszer mentett már meg.
Amikor az ügyfelek módosítják a fájl nevét, akkor mindig tudni fogod, hogy a jelenet melyik verzióját nézed, és nem fogod összetéveszteni.
Egy utolsó tipp: Növeld a jelenetek sorozatszámát egy plusz tizedesjeggyel: Ez lehetővé teszi új jelenetek hozzáadását a már meglévő közé. Például, ha valami hiányzott a 010 és a 020 shot között, akkor egyszerűen hozzáadhatsz egy 015 shotot.
Továbbá lehetővé teszi a fájlnevezés folyamatosságának megőrzését és a felvételek sorrendben történő számozását is, megkönnyítve ezzel a csapat életét.
Minél szigorúbbak a határidők és a költségvetés, annál szervezetesebbnek kell lenned. Határozz meg mindenkinek napi és heti célokat (magadat is beleértve), és folyamatosan, lépésről-lépésre dolgozz. VFX producerként néha nehéz döntéseket kell meghoznod, de először mindig a csapatodra gondolj. Ők azok, akik létrehozzák a varázslatot, ezért mindent feltételt biztosítanod kell nekik ehhez.
Az utolsó tanács; ne törekedj a tökéletességre, ha nem kell. Ahelyett, hogy minden egyes képet tökéletesítgetnél, inkább lásd egyben a nagy képet.
Ezzel a módszerrel nem kell fölös erőfeszítéseket tenned, ha az eredeti irány nem válik be. Figyelj rá, hogy ne tölts túl sok időt egyetlen jelenettel, amikor még hátravan 20 másik.
Julia Kerguelen független művészeti igazgató és grafikus. 2008 óta post-production szupervízorként dolgozott, főként a TV reklámokban, olyan stúdiókban, mint a HRCLS, a BUF és a díjnyertes Mathematic, ahol nemzetközi ügyfelekkel is dolgozik. A személyes portfóliója IDE kattintva érhető el.