Az Epic Games kiadta az Unreal Engine 4.23-mat. A játékmotor legújabb verziójában megérkezett a Chaos, a régóta várt "Hollywood physics" rendszer.
A frissítéssel az Unreal 4 új hardveresen gyorsított ray tracing rendszere és a Niagara particle toolset is frissült, illetve új eszközök érkeztek a VFX és virtual production munkához is.
Mint minden Unreal frissítésnél, most is nagyon hosszú a changelog, szóval itt elsősorban a művészek számára releváns frissítéseket soroljuk fel.
Chaos: új "Hollywood-minőségű" fracturing és destruction rendszer a Niagarába integrálva
Az Unreal Engine 4.23 legnagyobb új eszköze a Chaos: az Epic Games régóta várt fracturing és destruction physics rendszere, ami a fentebb beágyazott videóban is látható.
A toolt a GCD 2019-es bemutatásánál az Epic Game CTO-ja, Kim Libreri úgy mutatta be, mint Hollywood-minőségű physics toolt.
A Chaos segítségével többféle módon fracture-ölhetőek előre a meshek: Voronoi, radial vagy planar fracturing, illetve a sub-fracture-ök clusterelése is beállítható.
Fracture után a geometria a Chaos Fields rendszerével törhető szét, amivel többféle force is gyakorolható az objektumokra.
Különálló meshdarabok le is fixálhatóak, így azokra nem lesz hatással a szimuláció.
Az effektek generálhatóak játék közben, de akár előre ki is számolhatóak, így a tárolt pontos, komplex effektek visszajátszhatóak valós időben.
A Chaos a Niagarával, az Unreal Engine új particle szimulációs rendszerével is integrálva van, így a törő geometria particle alapú port vagy füstöt is képes emittelni.
Maga a Niagara is frissült: meshek sample-ölésénél már van GPU támogatás, a Niagara sprite particle-ök pedig már támogatják a ray tracinget – a Niagara egyre közelebb kerül a régebbi Cascade-hez funkciómennyiség szempontjából.
A Chaos és a Niagara is még hivatalosan bétában van, a Chaos használatához a motort source kódból kell compile-olni.
VFX és virtual production: új virtual scouting toolset, frustum alapú valós idejű felvétel rendering
A filmesek is kaptak egy új béta toolsetet: ez az Unreal Engine 4.23 virtual scouting rendszere.
A rendszer leegyszerűsíti az Unreal Engine virtuális díszleteiben való navigációt – készíthetőek kameranézetek, a pályák fontos helyszínei megjelölhetőek vagy kommentálhatóak, illetve le is mérhetőek.
Egyéb újdonság még a frustum alapú rendering, amivel a valós felvételek fényeket és tükröződéseket kaphatnak a CG környezetből.
Az Unreal Engine-t külső DCC applikációkkal összekötő Live Link plugin, és a HTTP protocolon keresztül távoli parancsok végrehajtását lehetővé tevő Web Remote Control rendszer is frissült.
Az nDisplay rendszer, ami szobaméretű kivetítést tesz lehetővé, már támogatja az ívelt és a gömb alakú monitorokat, és a Scalable Mesh Format és a Multiple Projection Common Data Interchange standardok is támogatottá váltak.
Teljesítmény: virtual texturing és animation streaming béta
Az Unreal Engine 4.23-ban egyéb experimental funkciók is érkeztek, köztük a Streaming Virtual Texturing és a Runtime Virtual Texturing rendszerek, amikkel a GPU memóriánál nagyobb igényű texture mapok is használhatóak.
Egy külön animáció streaming rendszer pedig javít az animációk, főként a hosszú cinematic animációk lejátszásának teljesítményén.
Assetkészítés: frissült a Material Editor, experimental támogatást kaptak a Wacom tabletek
A Material Editor és a Material Instance Editor workflow javításokat kapott.
Már lehetséges több shading modellt kombinálni egyetlen materialban.
Egy másik érdekes újdonság a Wacom stylusok dőlésszögének és lenyomásának érzékelése, ami sok lehetőséget rejt magában, viszont egyelőre az UE4 eszközei natívan nem támogatják ezeket a funkciókat, csak a lehetőség van meg hozzá.
Fények és render: új HDRI háttérrendszer, RTX ray tracing frissítés
Az Unreal 4.23-ban egy új HDRI Backdrop actor könnyíti meg a HDR environmentek beállítását termékvizualizációhoz.
Az IES profilok kezelésének workflow-ja is frissült, nagyrészt a fények előnézete változott.
Az új Slope Bias paraméter minimalizálja a vizuális artefactokat dinamikus árnyékok használatakor.
Az Unreal 4.22-ben hozzáadott experimental NVIDIA RTX hardveresen gyorsított ray tracing rendszer is frissült. Az újdonságok nagyrészt a teljesítményen és a stabilitáson javítanak, de a ray tracing támogatása is bővült: új geometry és material típusok váltak támogatottá, köztük a Landscape Terrain is.
Az Unreal Engine rendererét a Render Dependency Graph-ra (RDG) portolják: ez egy új graph alapú scheduling rendszer, ami kihasználja a modern grafikus API-k, például a DirectX 12 lehetőségeit.
Layout: landscape szerkesztés, foliage, environment fog frissítések
Az Unreal Engine 4.23 több új funkciót is hozzáad a játékmotor environment toolsetjéhez: például érkezett egy non-destruktív layer alapú szerkesztő height mapokhoz és paint layerekhez.
Egyéb újdonság még az interaktív actorok és a static meshek elhelyezésének lehetősége a Foliage toollal; az új environment fog paraméterek; és a javított landscape spline workflow.
Animáció: új Dynamic Animation Graph, Sequencer frissítés
Animációval kapcsolatos frissítés az új, experimental Dynamic Animation Graph, amivel animation layerek alapján válthatóak az animácis graphok szekciói.
Ez akkor hasznos, ha több művész dolgozik egy animáción egyszerre.
A Sequencer, az Unreal Engine cinematic editora is frissült: új key retiming és transzformációs eszközök érkeztek a beépített curve editorhoz.
A curve editorhoz emellett már hozzáadhatóak toolbar gombok, tool módok és data filtering típusok az engine kódjának módosítása nélkül.
ProRes export, Python-scriptelhető FBX animációk
Anyag már az Apple ProRes formátumában is exportálható – minden ProRes kodek és embedded timecode támogatott, kivéve az embeddelt audio.
A ProRes export jelenleg csak Windows-on érhető el.
Emellett az Unreal Engine media framework-je már képes HAP kodekkel encode-olt fájlok lejátszására. Ebben a rendszerben jelenleg még nem támogatott a 8K-s és a 16K-s felvétel, vagy az embeddelt timecode és audio.
Az FBX animációk exportálása már befolyásolható Python scriptekkel.
Egyéb: Unreal Insights analytics rendszer, új audio eszközök, HoloLens 2 támogatás
Az Unreal Insights egy új béta toolset, amivel az Unreal Engine működéséről és teljesítményéről gyűjthetőek adatok live session-ök alatt.
Elérhetővé vált az új Wavetable Synthesis monophonic wavetable synthesis plugin; illetve támogatottá vált az Open Sound Control (OSC) standard is.
Ezek mellett vannak még a megszokott teljesítménybeli javítások és platform frissítések: a Microsoft HoloLens 2 mixed reality headsetek is támogatást kaptak.
Több információ az Unreal Engine 4.23 újdonságairól az Epic Games blogján