Az Isotropix bemutatta a Clarisse iFX set dressing, lighting és rendering szoftver 4.0-s verziójában érkező újdonságok egy részét.
A frissítésben teljesen újragondolták a lighting modelt, azzal a céllal, hogy a hagyományos CG light type-okat teljesen kiiktathassák. A matt felületek megjelenése jelentősen javult az új lighting modellel, és az anti-aliasing is fejlődött.
Egyéb újdonság még az új AOV-k és display módok bevezetése a scene-ek hatékonyabb javítása érdekében; és SeExpr expression-ök, layered Alembic fájlok és az USD formátum támogatása.
A fentebbi videó a cég Siggraph 2018-as prezentációját tartalmazza.
Set dressing, look development és rendering hybrid eszköz
A hagyományos rendererek, compositorok és DCC eszközök tulajdonságait ötvözésével a Clarisse iFX ideális a nehezebb scene-ek összeállítására is, ráadásul építés közben a végső képet is szem előtt tarthatjuk.
Bár eredetileg hybrid 2D/3D rendering systemként reklámozták, a szoftverben shot layout eszközök is találhatóak – például set dressing és object scattering –, és look development is.
Clarisse 4.0: teljesen új fényworkflow
A legegyértelműbb változás a 4.0-s verzióban a lighting model teljes átalakulása. Ez az újítás az Isotropix reményei szerint új kapukat nyit majd a CG fényszámolás iparágában.
A frissítés után bármilyen geometry fényforrássá változtatható emissive matériák által. Ezeket a geometria alapú fényeket úgy helyezgethetjük a pályán, mintha csak sima 3D objektumok lennének.
Az Isotropix célja az, hogy a hagyományosan használt fényforrásokat idővel teljesen lecseréljék az új módszerükre. Habár lehet majd hagyományos fényeket is lerakni, ezeket a Clarisse ugyanúgy geometrikus fényforrásokként fogja kezelni.
Portal lights és IES light profilok
A videóban 12:00 környékén mutatták be a portal lightokat, amik az ablakokon és ajtókon keresztül a beltérbe áramló fényt hivatottak utánozni.
A frissítésben az IES light profilok támogatása is megérkezik, különféle extra beállításokkal megspékelve. Az IES profilok használata a vizualizációs iparban elterjedt, viszont a szórakoztatóiparban még nem annyira gyakori.
Matt felületek renderelése multiple scatteringgel
A Clarisse iFX 4.0 új shading funkciói között megérkezik a multiple scattering a visszatükröződő fényekhez.
A szoftver korábbi single scattering modelljével rövidebb ideig tartottak a számolások, de a felületek magas roughness értékek mellett valószerűtlenül elsötétedtek. Az új megoldással ez már nem lesz probléma, és elméletileg a renderelési időt sem fogja befolyásolni.
Adaptive anti-aliasing a gyorsabb renderelésért, a minőség feláldozása nélkül
A frissítésben bejön majd az adaptive anti-aliasing, ami miatt a Clarisse csak ott fog több sample-t használni, ahol a legnagyobb szükség van rá, ezzel lecsökkentve a renderelési időt, de megtartva a képminőséget.
Új diagnostic display módok
A frissítés után bármilyen image channel vagy AOV megjeleníthető raw outputként, mint normalizált fekete-fehér kép, vagy kék-piros RGB heatmap.
Ezzel az új funkcióval vizualizálhatóak lesznek a sample értékek, vagy akár a kép bizonyos pontjainak renderelési ideje a kép bizonyos pontjainak.
Custom AOV generálása 3D layerekből, vagy 3D layerek használata matt objektumként
Az új verzióban már generálhatóak custom AOV-k az egész scene-en, egy AOV Store 3D layerbe kötésével, ahelyett, hogy minden matériának külön kéne ezeket generálni az egész scene-ben.
A 3D layerek matt objektumokként is használhatóak lesznek, így egyszerűbb lesz a holdoutok generálása a renderekhez.
Set dressing: új Transform tool, surface constraint és volume density cutoff
A set dressinghez érkezett egy új Transform tool, aminek segítségével egyetlen univerzális gizmo-val mozgathatjuk, forgathatjuk és méretezhetjük az objektumokat a viewportban.
A volume density cutoff beállítással a volumetrikus objektumokat "jelentőségteljesebbé" tehetjük a 3D viewban, anélkül, hogy interaktív rendert kéne indítanunk. Ezt a videóban 14:15 környékén láthatjuk.
Az új surface constraint segítségével scene elemeket attacholhatunk deforming surface-hez: így például hozzákapcsolhatunk geometriát vagy akár fényeket is egy animált karakterhez.
Layered Alembic cache támogatás és USD import
A frissítéssel a Clarisse támogatja az Alembic 1.7-et, így már layered Alembic cache-ek is importálhatóak a szoftverbe.
Az USD formátum is kap támogatást, ami egyébként az Isotropix szerint hamarosan le fogja cserélni az Alembic-et: nem csak azért, mert több lehetőség van benne, hanem mert hatékonyabban reprezentálja a komplex geometriákat.
Az importálási folyamatokat a videóban 21:00-nál demonstrálták.
Scene-ek irányítása matematikai kifejezésekkel: SeExpr
A Clarisse iFX 4.0-ba belekerül a Disney SeExpr expression language-e is.
A SeExpr többek között a Mayában – eredetileg az XGen instancing systemhez fejlesztették ki –, és a RenderManben is megtalálható, és segítségével a scene-ek bármilyen aspektusát irányíthatjuk matematikai kifejezésekkel.
Tiled rendering és crash recovery a CNode-ban
A CNode – a Clarisse renderfarmokra optimalizált, GUI-free verziója – a frissítéssel támogatja a tiled renderinget, így egyetlen frame-et több render node között tud felosztani.
A crash recovery system összeomlás után megkeresi, hogy mely tile-ok renderelése fejeződött már be, és azokat kihagyja, sok időt spórolva ezzel.
A Siggraph-on még nem jelentettek be minden új funkciót, így várhatóan egyre több információt fognak csepegtetni a kiadás időpontja előtt.