Ahogy a nyár őszbe fordult, ismét jelentkezünk egy újabb érdekes interjúval. Ezúttal Molnár Márk mesélt magáról és a munkájáról - arról, hogy nem csupán látványtervezőként tevékenykedik, hanem cikkeket és tananyagokat is ír. Oktatókönyve, a Behind the Pixels nemrégiben került a könyvesboltok polcaira, erről is kérdeztük.
Molnár Márk vagyok, jelenleg az általam alapított Pixoloid Studiosnál dolgozom concept artist – látványtervezőként. Emellett szabadúszóként illusztrációval foglalkozom, valamint cikkeket és tananyagokat írok főleg produkciós tervezéshez és digitális festéshez kapcsolódó témákban.
Leginkább illusztrációs dolgokkal foglalkoztam már a MOME-n végzett tanulmányaim során is és mindig vonzott a filmes, animációs és videojáték produkciók világa. Először hobbiként kezdődött a digitális festés a tradicionális alkotás és grafika mellett, aztán szép lassan már ez irányú munkákat is kaptam.
Még általános iskolában, ahonnan végül felvételi nélkül bejutottam egy speciális művészeti osztályba a miskolci Avasi Gimnáziumba. Onnantól kezdve egyenes út vezetett a rajz, festés és design komolyabb megismerése felé.
Szerintem ez típusfüggő. Aki képes önállóan és rendszerezetten tanulni, annak mindenképpen az online kurzusokat ajánlom. Emellett sok ember van, akinek szüksége van a személyes kapcsolatra és motivációra egy oktatótól, ahhoz, hogy sikeresen sajátítson el dolgokat.
Az elsődleges célom ezzel a könyvvel az volt, hogy átfogó rálátást nyújtsak a concept art gyakorlati felhasználására és folyamataira. A könyv bemutatja a teljes folyamatot a kezdeti vázlatolástól vagy az élő modell utáni rajzolás fontosságától a komplex produkciós feladatok megoldásáig.
Az lebegett a szemeim előtt, hogy nekem milyen tudásra lett volna szükségem, amikor elkezdtem ezzel a területtel foglalkozni. Sokat segített a crowdfunding kampány is, mert előtte nem voltam biztos benne, hogy lenne-e igény egy ilyen tartalmú könyvre.
A kitartás az egyik legfontosabb, a legtöbben egyszerűen feladják a kezdeti nehézségek miatt. Fontos, hogy nyitottak maradjunk a világra, az újdonságokra és soha ne hagyjuk abba a tanulást és fejlődést. Emellett az is fontos, hogy egyensúlyt találjunk az alkotás, munka és a magánélet között. Gyakran látom azt fiatalabbaknál, hogy átesnek a ló túlsó oldalára és nem hagynak maguknak időt a szellemi feltöltődésre.
A hardwer 27-es iMac / Cintiq 24HD a stúdióban és MacBook Pro 15 / Intuos Pro, ha utazom. Szoftver első sorban Photoshop a festéshez, de napi szinten használok Zbrush-t, Modot, SketchUpot a munkáim 3d-s részéhez, illetve KeyShotot a rendereléshez. Ezen felül sok projektspecifikus szoftverrel van dolgom, de alkalomszerűen.
Minden munkám kihívást jelent, mivel a legtöbb esetben mindegyik teljesen más hozzáállást és stílust igényel. A legutóbbi nagyon érdekes munkánk az Alienist sorozat látványvilágának a megalkotása volt, ahol újra kellett teremtenünk a 1890-es évek New York-ját.
A játékok és a játékipar fejlődése miatt az én munkám már szinte ugyanaz mindkét esetben. Az egyetlen különbség, hogy egy film esetében mindig figyelembe kell venni a kivitelezhetőséget, hiszen azokat a díszleteket a legtöbb esetben tényelegesen megépítik, illetve a jelmezeknek is hordhatónak és funkcionálisnak kell lenniük. Ugyanakkor egy játék esetében nem elég pusztán a „kamerának” tervezni, hiszen a játékos interakcióba léphet az őt körülvevő virtuális világ minden részével.
Sok filmes projekt van, amit nagyon szerettem az utóbbi években, de talán a most ősszel megjelenő eredeti Dune könyv illusztrációi, amiket nem rég fejeztem be. Ez elég előkelő helyen volt a bakancs-listámon és úgy érzem, hogy nagyon színvonalas könyvet sikerült összeraknunk a szerkesztővel, ami méltó lesz az író Frank Herbert hagyatékához.
Mindenfajta stílust kedvelek, ahol szükség van a kreativitásra és képzelőerőre. Szeretem, hogy változatosak a projektjeink, mert így mindig frissek tudunk maradni az ötletek terén, és mindig új kihívásokkal kerülünk szembe.
Manapság az első szűrő az idő, mivel általában hónapokra előre be vagyok - vagyunk táblázva szerencsére. A második faktor az, hogy mennyire látok fantáziát az adott projektben. Természetesen a financiális oldal is szerepet játszik, de ez motivál a legkevésbé.
Nemrég fejeztük be a Alienist sorozaton a munkát, a National Geographic Mars sorozatának második évadjához történő előkészítést, illetve két külföldön forgó játékfilm terveit. Jelenleg egy különleges projekten dolgozunk, arról azonban sajnos nem beszélhetek egyelőre.
Próbálok minél több időt tölteni a feleségemmel és nemsokára a születő kisfiammal. Ezen felül szeretek moziba és koncertekre járni, filmet nézni otthon, olvasni. Amennyire időm engedi, próbálok aktív életet élni, nyáron búvárkodom, sokat kirándulok a párommal és rendszeresen sportolok, squash-olok, futok, edzek. Hobbira sajnos ezek mellett nem marad időm, illetve mindig is úgy gondoltam, hogy a munkám egyben a hobbim is – így tulajdonképpen soha nem kell dolgoznom. 🙂