A Crytek elérhetővé tette a CryEngine legújabb változatának előzetesét, amely már a Vulkan renderert is támogatja, de egy sor új funkcióval is kibővült.
A Crytek stúdiónál készülő CryEngine történelme 2004 óta íródik. Ekkor jelent meg ugyanis a grafikus motor első generációs változata, amely eredetileg az Nvidia egyik erődemonstrációját szolgálta ki. Később ebből született meg a Far Cry című, mára klasszikussá vált videojáték, amely később a Ubisoft jóvoltából egész sorozattá nőtte ki magát. Igaz, a második résztől már a Dunia motor dolgozott a játékok alatt. A Crytek viszont tovább vitte a CryEngine-t, amelynek második generációja a Crysisban debütált. A harmadik generáció már a Crysis 2-vel érkezett meg (valamint az első rész PS3-ra és X360-ra szánt változatával). Később ez hajtotta meg a Crysis 3-at is, a sorozat máig utolsó epizódját.
Bár a Crytek az elmúlt években több játékkal is próbálkozott, ezek nem arattak elegendő üzleti sikert. Így a német stúdió egyre mélyebbre került a gödörben, már-már a csőd szélére sodródott. Ennek ellenére a stúdió tovább dolgozik és az elmúlt időszakban egyre nagyobb figyelmet szentem a VR-őrületnek is. Jelenleg azonban két olyan játékon is dolgoznak, amelyek a „hagyományos” megvalósítást kapják. Mindegyik alatt a CryEngine teljesít szolgálatot. Emellett a stúdió folyamatosan dolgozik a motor fejlesztésén, ennek eredményeképp már elérhetővé vált a CryEngine 5.4 publikus előzetes verziója. Az új kiadás természetesen az ötödik generáció előző változataira épít. Így az azokban debütált újdonságok, mint az FBX formátum támogatása, a saját készítésű pluginek támogatása vagy az új szövet-szimulációs rendszer ebben is elérhetőek. Emellett immár az Nvidia PhysX rendszerét is támogatja a motor. Ezek tehát már az előző kiadások óta szerepelnek a Schematyc mellett, az újdonságok pedig ezekre épülnek.
A CryEngine 5.4 egyik újdonsága a C#, amely a C++ sablonokhoz hasonlóan működik, valamint az entity components megjelenése. Utóbbi a Schematycen belül azonnal felhasználható elemeket takar, amelyek felgyorsítják a játékkészítést. Az egyik legfontosabb újítás, hogy a motor immár teljes körűen támogatja a Substance Designert, amely a textúrák elkészítésében nyújt majd jelentős segítséget. Mostantól egy mozdulattal be lehet importálni a .sbsar fájlokat közvetlenül a motorba. Szintén fontos újdonság a Vulkan renderer támogatása, ám ez egyelőre csak béta változatban érhető el. Ezzel igyekeznek követni az ipar változásait, amely lassanként leváltja a korosodó OpenGL-t. Mivel még egyelőre csak béta változatról beszélhetünk, egyelőre csak Windowsra és Linuxra érhető el, Androidra egyelőre nem lehet dolgozni vele.
A domborzatszerkesztő is megújul, az új funkciók révén pedig sokkal részletesebb környezetet lehet generálni olyan elemekkel, amelyek eddig nem voltak elérhetőek. Emellett a növényzet shader is új funkcióval bővül, amely révén sokkal pontosabb irányítást kapunk a növények animációi felett.