Hogyan sikerült négy év alatt a kezdeti csapatot negyven főre növelni, mik a prioritások a munkahelyi környezet kialakításánál, és miként valósítja meg a folyamatos képzést a Brick Visual? Erről beszélgettünk Káldos Andrással, a cég vezérigazgatójával, és társalapítójával.
Úgy is mondhatnánk, hogy a Brick Visual interjúnk rendhagyónak számít, hiszen most egy komplett cég működéséről lesz szó, nem pedig önálló személyekről egy-egy stúdión belül, ahogyan az volt a korábbiakban. Ez már csak azért is más, mert a Brick Visual és a meshmag.hu egy reel kapcsán talált egymásra, amit oldalunkon megjelentettünk, majd némi levelezés után nem volt kérdés, hogy az egyéni sikertörténetek után jöhet egy céges beszélgetés.
A Brick Visual egy kreatív látványtervező iroda. Építészekből, informatikusokból és kreatív szakemberekből álló nemzetközi csapatunk budapesti irodánkból dolgozik a világ különböző építészeti projektjein. Négy év alatt sikerült a családi házak látványterveitől eljutni arra a szintre, hogy ügyfeleink között tudhatjuk például a Snøhettát vagy a Perkins+Willt, és a kezdetben maroknyi lelkes csapatból mára egy több, mint 40 fős nemzetközileg ismert céggé váltunk.
Mikor 2012-ben úgy döntöttünk, hogy megalapítjuk a céget, már több mint 10 év szakmai tapasztalatunk volt, mint szabadúszó építész látványtervezők. Úgy láttuk, hogy a magyar piacon egyre kevesebb a lehetőség, így két opciót tudtunk magunknak felvázolni: külföldön munkát vállalunk, vagy a nehezebb utat választjuk, és megpróbálunk itthon boldogulni. Ennek megfelelően úgy döntöttünk, itthon maradunk, és megpróbáljuk megteremteni annak a lehetőségét, hogy külföldi ügyfelekkel dolgozzunk. Tudtuk, hogy lehet bármilyen jó portfóliónk vagy akármennyi tapasztalatunk, nagyon nehéz a régióból érvényesülni a nemzetközi piacon, ezért megpróbáltunk egy piac-specifikus, nemzetközi ügyfélhálózatot kialakítani. Ez a stratégia viszonylag hamar bevált, és ennek köszönhetően gyorsan tudtuk növelni a megrendeléseink számát. Egyre jobb és jobb projekteken és egyre nevesebb ügyfelekkel dolgoztunk – ez a tendencia amúgy a mai napig tart.
Utólag visszagondolva és látva a versenytársakat, úgy gondoljuk, ez a szakma nagyon sok szabadúszót és mini céget ölel fel, akik sikeresen mozognak a piacon. Egy akkora méretű látványtervező cégnek, mint a Brick, sok előnye van hozzájuk képest, és persze ezzel együtt sok hátránya is. Például nagyobb méretű, gyorsabb lefolyású projekteket is képesek vagyunk szűk határidőre megcsinálni, technikailag felkészültebbek tudunk lenni (renderfarm, greenbox) és a know-how is széleskörűbb egy ekkora csapatban. Ez a méret továbbá elősegíti, hogy alkalomadtán egy-egy olyan ügyfél is elérhetővé válik számunkra, akit egy sima megkeresés révén nem érnénk el, de a kapacitásunk miatt ki tudjuk segíteni a bajból, és ezek után az ügyfelünkké válik. Kisebb léptékű projektek esetén azonban az árversenyben sokszor alulmaradunk a szabadúszókkal szemben.
Ha a Brick Visualt a high-end látánytervező szegmensbe soroljuk (márpedig ide tartozik), akkor mindenképpen az látszik, hogy az ilyen jellegű szolgáltatásra az elmúlt évek leforgása alatt egyre nagyobb szükség lett, emiatt a konkurencia is megerősödött. Míg a high-end szegmensben a nyugat-európai cégek már jelen vannak egy ideje, addig a közép-kelet-európai régió látványtervezői csak most jönnek föl erre a szintre. Hatékonyan, gyorsan, szépen tudnak minőségi látványterveket készíteni, és mindezt olcsóbban, mint nyugat-európai versenytársaik. Mi is közéjük soroljuk magukat. Fontos még megemlíteni, hogy azok az ázsiai cégek, akik korábban nem tudták a minőségi szintet megütni, egyre jobb szolgáltatást nyújtanak, és ugyan még nem érik el a high-end szintet, de folyamatosan jönnek fel.
A Brick annak is köszönheti a sikeres és gyors fejlődését, hogy viszonylag gyorsan sikerült egy jó és erős szakmai csapatot kialakítania, főleg magyar kollégákból. Ezzel a csapattal igyekeztünk egy olyan folyamatos tréning lehetőséget biztosítani az új belépőknek és hiányos szakmai tudással érkezőknek, hogy hamar teljes értékű szakemberekké váljanak, és ez az irányvonal már rövidtávon is eredményesnek bizonyult. Az utóbbi időben az alkalmas emberek száma megfogyatkozott a magyar piacon, úgyhogy mostanában 90%-ban külföldi kollégák csatlakoznak a csapathoz. A hozzánk érkezők elsősorban építész háttérrel rendelkeznek, mert számtalanszor bebizonyosodott, hogy ez egy nagyon fontos eleme a kompetenciának.
Mivel Magyarországon elég nagy számban képeznek építészeket, és ezek az építészek sokszor nem tudnak elhelyezkedni a szakmában, sok a pályamódosító, akik közül sokan az építész látványtervezői utat választják. Azonban ilyen jellegű szakirányú képzés – ami például számunkra mérvadó - sem az építész oktatásban, sem máshol nincs jelen. A programok ismeretén és az építész végzettségen felül a vizuális műveltség, a kompozíciós érzék is elengedhetetlen része a munkának, ezért nem olyan egyszerű a legjobb munkatársakat megtalálni.
Említettük a cégen belüli önfejlesztést, ami a mai napig nagyon fontos eleme a cégkultúrának. Ez egyrészt azért jó, mert a gyakornok így nemcsak a szakmai részét tanulja ki a munkának, hanem a fejlődéssel párhuzamosan a Brick vizuális nyelvét is megismeri.
Az a tapasztalatunk, hogy portfólió alapján az építészeti látványterv szakmaiságát már nehéz megítélni. A nemzetközi iskolák ontják magukból a végzett hallgatókat, azonban az ő portfóliójuk nem tükrözi a valóságot, mert túl szorosan kapcsolódnak az adott iskola anyagához, ergo tutorált, iskolai anyagokról beszélünk, nem pedig önálló munkákról, márpedig az önállóság nagyon fontos a munkavállalás szempontjából. Sok esetben nehéz kiszűrni ezeket a portfóliókat, és csak a beszélgetés során derül ki, hogy milyen háttértudással rendelkezik a jelentkező. Nemcsak a szoftver ismerete a fontos, hanem egy klasszikus szakmai hozzáállás és műveltség, szakmaismeret és művészi-építészeti látásmód is kell.
Egyrészt olyan szakmai közeget biztosítunk, ahol a változatos munkák mellett az önfejlesztésre is lehetőség van, hiszen ez nagyon fontos egy ilyen gyorsan fejlődő szakmában. Másrészt igyekszünk olyan légkört teremteni munka közben, és a közös programok alkalmával is, ami összetartó, családias, és segíti a kreatív gondolkodást. Egyszóval egy olyan munkahelyet kínálunk, ami inkább közösség, és ahová szívesen járnak be az emberek dolgozni.
Cégen belüli workshopokat szervezünk egy-egy kimondott munkafolyamat bemutatására, melyek célja az együtt dolgozás szabályainak és a workflow-nak a közös megértése és megvitatása. Ezen kívül a cégkultúrába általánosan beletartozik a tréningezés, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a senior és project manager kollégák a munkaidejük egy részét arra szánják, hogy a tréningre szoruló/kezdő kollégákat segítsék.
Igen, folyamatosan keressük jövendőbeli kollégáinkat! Erről bővebben a honlapunkon tájékozódhatnak az érdeklődők.
A klasszikus tudás bővítése, a látásmód fejlesztése a társművészeteken keresztül, illetve az eredeti/saját munkák készítése, ahogyan az korábban is elhangzott.
Az elmúlt három évben az egész iparág megnőtt, és a következő években a szakma átalakulása várható, köszönhetően az új platformok megjelenésének, a virtuális valóságnak (VR), illetve a kiterjesztett valóságnak (AR). A cégeknek tartani kell az ütemet, és ezeket az új megoldásokat a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban használni a piacon. Ennélfogva mi is nagy hangsúlyt fektetünk például a VR szolgáltatásunk fejlesztésére, aminek köszönhetően már most több sikeres projektet tudhatunk magunk mögött. Arról nem is beszélve, hogy milyen izgalmas, kihívásokkal teli ez a terület.
Mi is köszönjük a beszélgetést!